Wetenschap - 22 februari 1996

Fietsen met korting?

Fietsen met korting?

Onlangs werd ik verblijd met een enkete, die tot doel had het aantal kilometers woon-werk-met-de-auto te verminderen met wel 20 procenten! Ja, ja die groene universiteit. Ik was dus heel gelukkig en warm van binnen toen ik de vragen beantwoord had en ik dacht: Misschien rolt er nog wel een voordeeltje uit voor een fietser".

En ja hoor, ik kreeg het foldertje Fietsen met korting voor werknemers LUW. Eindelijk dan toch erkenning van het dagelijkse-heen-en-weer-gezwoeg. Maar na lezen van het foldertje dacht ik: Die korting is voor de gaspedaalindrukker!" Kijk, de automobilist heeft of geen fiets of een rommelding met 4-kante of slingerachtige wielen. Al jaren klonk natuurlijk de verzuchting: Ik koop morgen een fiets en dan ga ik morgen op de nieuwe fiets". Het college van bestuur dacht natuurlijk dat met die korting morgen gisteren zou worden.

De automobilist is natuurlijk onbekend bij de fietsenhandelaar en dus komt er geen korting zonder tussenkomst, maar ik ben bekend in Ede zodat -10% zonder meer tot de mogelijkheden behoort, wanneer ik er tenminste om verzoek. Maar waarom zou ik mij een nieuwe fiets aanschaffen met de grote kans dat het ding definitief geleend zal worden? Bovendien is door mijn dagelijkse tocht Ede-Wageningen v.v. dat ding puik in orde. En ik zal niet de enige zijn.

Wat moet ik met een nieuwe fiets? Wat zeg ik? Wat moet ik met een 6e fiets! Ik heb een toer-racefiets, een werkfiets, een opoe-fiets (is van mijn dochter, maar stapt zo lekker af in de bebouwde kom), een berg-bike (is van mijn zoon, maar af-en-toe-mag-ik-van-hem-stoer-doen) en naar de markt neem ik de fiets van mijn vrouw, met heeel grote fietstassen. En wat moet ik een hoop veranderen aan die nieuwe fiets! Het standaard zadel is echt kl... Is er sneeuw, regen of ijzel dan is de dynamo een ongewenste intimiteit op mijn knusse LUW-tochtjes, dus is dat ding vervangen door een heuse echte oplaadbare accu, met zoveel licht dat automobilisten mij vaak aanzien voor een snelle brommer, die het licht verkeerd heeft afgesteld. En laat ik deze week nu net het frame van de werkfiets hebben laten repareren voor pakweg een vijftig gulden. Dat is wat anders dan 1200, eh 1080 gulden. Deze regeling stimuleert dus niet, want de fietser moet echt bevoordeeld worden wil de automobilist zich op de fiets
hijsen (en volgens Maij-Weggen wordt de auto al bevoordeeld met een twee maal te lage wegenbelasting).

College van bestuur, toon gedurfde originaliteit en organiseer voor de geregistreerd fervente fietsers een jaarlijks festijn met registratienummerloterij met prijzen als een Alweder overdekte ligfiets, ventilerende regenpakken, binnen- en buitenbanden (een nieuw profiel fietst echt lichter dan een gladde band), goede verlichting, die niet uitgaat bij stilstand (bestaat echt). 312 Strippen voor de fietser, die een dag per week rustig naar zijn werk wil gaan of droog wil overkomen. Hoe je dit moet financieren? Wel, hef parkeergeld. Hoe meer personen in de auto hoe lager het tarief en hoe dichterbij wonend hoe duurder.

Sukses met het vergroenen van het asfalt.

Re:ageer