Wetenschap - 27 november 1997

Drukbezette bestuurders laten zich rijden

Drukbezette bestuurders laten zich rijden

Drukbezette bestuurders laten zich rijden
De manager en zijn auto
De drie leden van het college van bestuur hebben sinds kort elk de beschikking over een auto met chauffeur. Moet dat nou, denkt de werkvloer. Pure noodzaak, niet echt iets om je druk over te maken, meent de directe omgeving van het college. Wel is het prettig dat de rector geen dikke Mercedes heeft aangeschaft en dat de kosten meevallen. Aan de auto herkent men de stijl van de manager
Auto's en managers, daar is iets mee. De heilige koe weerspiegelt de ambitie van de bedrijfsleiding en is wel degelijk een statussymbool, maar je hebt het er in de regel niet over. De omgeving van het college van bestuur is dan ook niet happig om het onderwerp auto met chauffeur aan de orde te hebben. Het is persoonlijk en triviaal en het gaat over je baas
Tot voor kort bepaalde het collegelid Henk van den Hoofdakker in belangrijke mate het LUW-imago op de weg. Hij bestuurde een oude Jaguar, uit Engeland geimporteerd, met het stuur aan de verkeerde kant. Van den Hoofdakker mocht graag over Jaguars praten. Qua uitstraling leek de universiteit de tijd te hebben, eruditie te bezitten, internationaal georienteerd te zijn en een verkeerd stuursysteem te hebben
De auto's van het nieuwe KCW-bestuur zijn jong, solide en bezitten een ruime achterbank, een autotelefoon en een chauffeur. De donkerblauwe Volvo van Cees Karssen staat een week werkloos op het parkeerterrein van het bestuurscentrum, nadat hij de rector op het vliegtuig naar China heeft gezet. Kees van Ast heeft de Audi van DLO, die eerder door directievoorzitter Mannes Heuver werd gebruikt. Standplaats: Born-Zuid. En Cees Veerman heeft bij een uitzendbureau in Zuid-Holland een chauffeur besteld die hem dagelijks per BMW naar Wageningen en andere bestemmingen rijdt
Inlezen
De bestuurders hebben het razend druk en moeten van de ene naar de andere afspraak. Besprekingen met de andere universiteiten (Utrecht), het ministerie (Den Haag), het Nuffic (idem), de proefstations (her en der) en DLO-instituten (Lelystad bijvoorbeeld) zijn aan de orde van de dag. De managers moeten zich voortdurend inlezen en dat gaat het beste net voor de vergadering, in de auto. Ook kan de rector op de achterbank mooi gebruik maken van zijn portable pc
De rector heeft de auto pas twee weken. Zijn omgeving merkt tevreden op dat hij een tamelijk bescheiden leaseauto heeft gekozen. Dat is toch gepaster dan de Gelderse gedeputeerden, die zich twee weken geleden in zes vette Mercedessen lieten voorrijden. Je moet je als instelling niet rijker voordoen dan je bent, zeker als je de komende twee jaar negen miljoen gulden op het personeel gaat bezuinigen. Al is het natuurlijk wel zo dat we in Wageningen te maken hebben met managers die gezamenlijk driekwart miljard gulden per jaar omzetten
Tegen die achtergrond vallen de kosten erg mee, schatten de bestuurlijke adviseurs in, zonder de precieze uitgaven te (willen) weten. We moeten bedenken dat de rector tot voor kort zijn vele autokilometers declareerde tegen 62 cent de kilometer. Of je nu twintigduizend gulden besteedt aan declaraties of aan een leaseauto, dat maakt weinig uit. De rector heeft zijn eigen wagen verkocht en gebruikt de lease ook in de weekeinden. Maar hij zal de daarmee gepaard gaande kosten naar eer en geweten opvoeren, verwacht iedereen
Werkweek
De chauffeur van de rector is een door de wol geverfde bekende op de universiteit: portier Arie van Maurik. Hij is ervaren, want hij heeft begin jaren tachtig nog papa Van der Schans en rector Henk van der Plas rondgereden in de auto van de LUW. Die auto werd toen vanwege ouderdom van de hand gedaan, en echt niet vanwege de democratisering, weet Van Maurik
Hij is blij dat de rector hem het besturen van de nieuwe auto toevertrouwt; zo kan hij de saaie portiersloge eens verlaten. Hij denkt dertig tot veertig procent van zijn werkweek voor de rector te rijden. Als Van Maurik in de auto stapt, neemt een vervanger zijn portierstaak waar
't Is voor Van Maurik een uitgemaakte zaak dat Karssen toe was aan een auto met chauffeur. De rector zat tot diep in de avond en in het weekeinde bestuursstukken te lezen, het werd allemaal wat te veel. Het Kenniscentrum Wageningen vreet tijd. Met Van Maurik aan het stuur kan de rector zijn lange werkweek efficient benutten en ook eens een wijntje drinken tijdens de voor bestuurders belangrijke borrels en dineetjes

Re:ageer