Wetenschap - 21 maart 1996
De verloren evangelien IV
De verloren evangelien IV
Het betoog dat Vincent Schut ophangt is op diverse punten een volledige slag in de lucht en hier en daar gespeend van iedere realiteitszin. Allereerst worden fouten van de schrijfster van het artikel in de mond van Slavenburg gelegd en ten tweede meent hij de intentie van Slavenburg te kennen en het triest te moeten vinden dat iemand speciaal naar Wageningen komt om de historiciteit van de bijbel te ontkennen. In onze ogen is het triest dat iemand die niet zelf is komen luisteren naar een dergelijke lezing meent zo verbeten te moeten reageren op de inhoud daarvan. We zouden nog verder kunnen ingaan op de andere punten uit Vincents reactie maar dat lijkt ons overbodig, we willen alleen nog dit kwijt: ervaring is iets persoonlijks, Vincent kan niet van anderen verlangen dat zij dezelfde Godservaring hebben als hij.
Dit betekent dat wanneer andere mensen andere ervaringen hebben met God, zij daar recht op hebben. Wanneer zij in dit licht van die ervaring hun inspiratie kunnen halen uit een historisch-kritische benadering van de bijbelse geschriften, mag hen ook dat recht niet ontzegd worden. Zeker niet als je dit, zoals Slavenburg, doet met de overtuiging dat het gaat om geschriften met een diep religieuze betekenis. Mensen die deze mening wel zijn toegedaan getuigen van intolerantie en een uiterst beperkte kijk op de reikwijdte van het christelijk geloof.