Wetenschap - 29 juni 1995

De slag om de netsurfer

De slag om de netsurfer

PTT lanceert Planet Internet met een groot mediaspektakel

Planet Internet verkoopt diskettes met programmatuur in de boekwinkels, XS4ALL zit al lang als provider op het net, Microsoft komt eraan en tal van kleine en grote bedrijfjes ruiken hun kans. Freaks, zakenmensen en wetenschappers ontdekken in het wereldwijde web van Internet een nieuwe markt. Een prijzenslag om de consumentenmarkt komt eraan. De consument die niet per se voorop wil lopen, kan dus beter even afwachten.


Nerds, zo heetten ze in Amerika: tengere, onhandige en verlegen brildragertjes die de sportvelden mijden en hun dagen slijten achter de computer en in de bibliotheek. Hun gloriedagen zijn aanstaande, want de echte nerd is straks degene die vertwijfeld naar een pc staart, niet in staat om de zeeen van elektronische informatie te bevaren. Want de nieuwste hit, de laatste clip, de leukste verhalen en de beste bibliotheken komen van Internet. Met een paar simpele clicks bevind je je in de archieven van obscure platenmaatschappijen aan de overkant van de oceaan. Met een beetje geluk correspondeer je via E-mail met popsterren, topwetenschappers of gewoon aardige mensen.

Dat is de toekomst die de Internetfanaten ons voorspiegelen. Iedereen die wel eens een verloren uurtje op het net heeft gesurfd kan zich die toekomst levendig voorstellen. De informatiemaatschappij verandert en niemand weet wat de uitkomst is van dat proces. Vooralsnog is er nu een meganetwerk vol informatie, zonder enige centrale sturing. De klant is koning.

Nederland zou zo'n zeshonderdduizend netsurfers tellen. Dat is na Finland de hoogste dichtheid ter wereld. Als het aan de PTT ligt, gaat dat aantal de komende maanden omhoog. Samen met een grote uitgeverij en met het universitaire computernetwerk Surf heeft de PTT Planet Internet opgericht. Daarmee kunnen gewone consumenten zich toegang verschaffen tot de electronic highway. Dat kon al eerder, maar de PTT lanceert het nieuwe bedrijf met een groot mediaspektakel, met gerichte advertenties en hoogdravende woorden.

Een abonnement op Planet Internet kost slechts f 29,95 per maand. Voor die prijs mag de gebruiker zes uur per maand gratis surfen en dat lijkt goedkoop. Lijkt, want eenmaal gegrepen door het reusachtig aanbod aan informatie zit de beginnende Internetganger zonder erg zo twee, drie uur per dag achter de computer. Dat tikt aan, want boven de zes uur loopt de rekening op met f 4,95 per uur.

De oudste Nederlandse aanbieder, NLnet, is stukken goedkoper, zodra over het hele land lokale inbelpunten zijn gerealiseerd. Dat moet al voor het einde van de zomer zijn. NLnet kost vijftien gulden per maand, met een uurtarief van drie gulden. Aangezien er geen gratis uren zijn, is NLnet pas vanaf tien uur per maand goedkoper dan Planet Internet.

Een aansluiting zoeken via een regionale aanbieder is een nog goedkopere mogelijkheid. In de Randstad opereert het bekende XS4ALL, freaktaal voor access for all. Een abonnement kost dertig gulden, dat is dus een volle stuiver duurder dan Planet. Maar de uurkosten bedragen slechts het lokale basistelefoontarief. Dat is voor de grootgebruiker, en dat is de netsurfer al gauw, echt goedkoop.

Er zijn inmiddels over het hele land regionale aanbieders die op basis van lokale telefoontarieven werken. In sommige regio's is een abonnement slechts vijftien gulden. Een uitvoerig overzicht van aanbieders is op het Internet te vinden.

Bijvoorbeeld via http://www. nl.net/nlnet/dutch//nlnet-faq.html#xs4all. Ergens op de universiteit is vast wel iemand te vinden die in een verloren uurtje de informatie voor de beginnende surfer van het net weet te plukken.

Die beginner moet zich realiseren dat de markt enorm in beweging is. Grote computerbedrijven als Microsoft en IBM komen binnenkort ook op de markt en dat zal de PTT-prijs waarschijnlijk flink gaan drukken. Het kan ook interessant zijn even te wachten tot de kabelexploitanten over hun koudwatervrees heen zijn. Het kabelnet kan en zal gebruikt gaan worden voor het aanbieden van Internetdiensten. Dat zou wel eens de allergoedkoopste oplossing kunnen blijken. Voorlopig is het dus een beetje de kat uit de boom kijken. Er worden nogal wat dure diensten aangeboden waarop, zo zal straks blijken, niemand zit te wachten.

In Wageningen staat de Digitale Vallei in de startblokken om provider te worden. Volgens een van de initiatiefnemers, ir Peter Oude Ophuis van de vakgroep Marktkunde, zal Diva het knooppunt worden voor het Kenniscentrum Wageningen. Hij werkt samen met de LUW-afdeling Informatisering en Datacommunicatie en met het kabeltelevisiebedrijf NKM. Een abonnement via Diva komt op f 29,95 per maand, met acht uur vrije toegang en drie gulden voor elk uur meer.

In Wageningen timmert ook TeleOffice Multimedia Information Systems aan de weg. Dit nieuwe bedrijf is niet zozeer een provider als wel een dienstverlener aan bedrijven en instellingen die het wereldwijde web op willen met een homepage, de entree van een eigen Internetplek.

Internetadressen: Digitale Vallei, http://www.diva.nl; TeleOffice, http://www.wirehub.nl/~teleoffice

Re:ageer