Wetenschap - 27 juni 1996

Blokken-onderwijs: waarheen leidt de weg?

Blokken-onderwijs: waarheen leidt de weg?

Rector prof. dr C.M. Karssen en voorzitter prof. dr ir L. Speelman van de onderwijscommissie vco zijn tevreden over het enthousiasme waarmee vakgroepen en richtingsonderwijscommissies (roc's) momenteel onderwijsblokken maken. De herprogrammering van het onderwijs heeft rond de vijftig voorstellen opgeleverd, meer dan zij hadden voorzien.

PSF-raadslid M. Segers gelooft echter niet dat de roc's zo voortvarend bezig zijn. Volgens haar wachten ze op meer duidelijkheid omtrent de toekomst van de blokken. Onlangs hebben de roc's nieuwe programmavoorstellen ingediend. Niet een had daarin een blok opgenomen. Pas nadat de vco daar iets over heeft gezegd, kwamen de voorstellen binnen. Het college van bestuur moet snel met een duidelijk tijdpad komen over waar we met de blokken naar toe gaan. Gaan we alles verblokken, een trimester of blijft het bij een vak per student? Daarvoor moeten we met de ervaring van de eerste blokken bekijken of we dit soort blokken wel echt willen", aldus Segers.

Re:ageer