Student

Blog: Sorry, SSC!

Blogger Carina Nieuwenweg heeft het niet zo op makkelijk kritiek leveren op organisaties. Toch merkt ze dat ze zich daar zelf ook schuldig aan maakt.

Echte allergieën heb ik nooit gehad. Maar in de onofficiële sfeer zijn er wel degelijk dingen waarvoor ik allergisch ben. Eén daarvan is makkelijk kritiek leveren op een bestuur of ondersteunende afdeling. Verbetering is altijd mogelijk en natuurlijk, als wij in hun schoenen zouden staan zouden we het tien keer beter doen. Maar als kritiek geen constructieve feedback is (al dan niet ongevraagd), is het wel erg makkelijk schieten. Vooral omdat het tegenovergestelde niet zo vaak gebeurd: wanneer komen we met een ongevraagd compliment? Weinig, want het kan altijd beter. Des te pijnlijker vond ik het om te merken dat ik me er zelf ook schuldig aan maak.

Minder subtiel

Niet zo subtiel deelde ik namelijk afgelopen donderdag mijn wenkbrauw-fronsen over de officiële mail die de studenten om half vier kregen van de universiteit: dat er een ‘steekincident’ had plaatsgevonden. Ik vroeg me af of meer studenten de timing merkwaardig vonden. Rond 13:00 was het Wageningse landelijke nieuws alweer bijna oud nieuws en de Sociale Media tamtam had meer dan haar werk gedaan: iedereen was zo ongeveer wel op de hoogte van de kleur sokken van de dader. Dat er laat in de middag een officieel bericht van de universiteit kwam, vond ik dan ook vreemd.

Wat ik echter niet besefte, was dat waarschijnlijk de helft van de Student Service Centre (SSC, de afdeling die de mail verstuurde) de discussie die hierover was ontstaan, kon meelezen. Want ja, dat heb je nu eenmaal met Sociale Media. En dat is niet zo aardig. Het valt onder de noemer ‘makkelijk kritiek leveren’ en niet onder de noemer ‘constructieve feedback’ . De volgende dag kreeg ik spontaan een mail van de betreffende afdeling met uitleg over de timing: daar was gewoon een reden voor. Oeps.

Sociale Media: verbazingwekkend

De kritiek was ook wel erg makkelijk: er waren veel verbazingwekkendere dingen dan de timing van het officiële bericht waarover ik mij had kunnen verbazen. Het feit dat menig ouder eerder op de hoogte was van het Forumincident dan hun studerend kind bijvoorbeeld of de snelheid waarmee details over de exacte toedracht via verschillende Sociale Media verspreidde: studerend Wageningen wist al vrij snel dat het nieuwsbericht van de Gelderlander over blijvende oogschade van het slachtoffer ietwat overdreven was. Maar de snelheid van diezelfde Sociale Media maakt het omgaan met incidenten voor organisaties des te lastiger. Net als het ventileren van wenkbrauw-fronsende opmerkingen trouwens. SSC, sorry daarvoor!

Leave a Reply


Je moet inloggen om een comment te plaatsen.