Student - 21 september 2015

Blog: Leve de online colleges

7

Elke maatschappij heeft zijn vaste groepje conservatieven die over alles dat propageert innovatief te zijn, een plasje moet doen. Kritiek is er altijd en dat is goed. Heel goed zelfs. Maar bij sommige innovatieve ideeën vraag ik me soms af of de critici niet gewoon zeikerds zijn.

Online colleges is een voorbeeld van zo'n innovatief idee. Eindelijk colleges die zich aanpassen aan onze drukke studentenagenda's. De kosten per studenten zijn nihil en de werkdruk van docenten wordt ook nog eens verlaagd. Want een online college is natuurlijk ontelbare keren te hergebruiken. Docenten hoeven nu niet telkens opnieuw het saaie basiscollege te geven. Ze hoeven colleges maar één keer op te nemen en kunnen een deel van de tijd dan gebruiken om dieper in te gaan op vragen van oprecht geïnteresseerde studenten.

Helaas vliegen de oneliners als 'docent-studentinteractie fundamenteel' en 'computer geen vervanging voor docent' je dan om de oren. Onzin. Feit is gewoon dat je bij de meeste vakken makkelijk een voldoende haalt zonder docent-studentinteractie. We zijn geen tamagotchi's.

Alsof er daadwerkelijk sprake is van interactie tussen een docent en alle 200+ leerlingen wanneer er college wordt gegeven. Dat is natuurlijk niet mogelijk. Nee, in een zaal met zoveel studenten willen we gewoon een docent die op een boeiende manier een pakketje informatie brengt en af en toe een retorische vraag stelt. Wij op onze beurt stellen dan af en toe ook een vraag. Waarbij studenten dan vaak ook gewoon tevreden zijn met het antwoord: ‘Dat hoef je niet te kennen voor het tentamen.’ Dat kan ook allemaal prima via een webcollege en mail.

Maar een gewoon college kun je niet op pauze zetten en je kunt ook niet even de leraar terugspoelen. Webcolleges gelukkig wel.

En stel nou dat je als student dan echt een vak hebt gevonden waar je nóg meer over wilt weten, dan heeft de docent gelukkig gewoon tijd om dieper op de stof in te gaan. Met een kleinere groep geïnteresseerde studenten, geen 200. Dat is voor de docent leuker, voor de geïnteresseerde student uitdagender en voor de in dat vak wat minder geïnteresseerde student vooral makkelijker.

Kortom, laten we gewoon blij zijn met ontwikkelingen zoals webcolleges die ons studentenleven makkelijker maken. En laten we ook kritisch zijn op de criticasters. Want de grens tussen kritisch zijn en zeuren is helaas flinterdun.

Re:acties 7

  • Early adopter

    Online heet niet altijd dat er geen docent-student interactie plaats vind. Er zijn tegenwoordig genoeg mogelijkheden om ook online een goede docent-student en student-student interactie plaats te laten vinden.
    Ik begrijp wel dat veel mensen struikelen over het feit dat je schrijft: je haalt de vakken ook zonder docent-studentinteractie- dat is niet altijd zo. Maar waar ik niet mee eens ben is dat iedereen gelijk denkt dat interactie online niet mogelijk is. In de MOOCs op edX is bijvoorbeeld altijd veel ruimte voor interactie en discussie van de studenten met elkaar en ook met de docent. Verder is het punt van deze artikel vooral dat integratie van online onderdelen in een vak juist meer ruimte maakt voor student-docent interactie.
    Dus in de grote lijnen ben ik wel mee eens: niet iedereen moet meteen zo kritisch dingen roepen als het om online onderwijs gaat.

    Reageer
    • Another early adopter

      Helemaal mee eens. Ik denk dat de gap tussen kennis van studenten over moderne communicatiemiddelen en de kennis van de criticasters hierover groot is. Er zijn heel veel oplossingen om student-docent interactie virtueel/online te faciliteren. De vraag is vaak of de organisatie en diens medewerkers willen en kunnen veranderen om hier gebruik van te kunnen maken in hun onderwijsprocessen. What's in it for them?

    • Carina

      Voordeel voor medewerkers zou meer uitdaging, minder ééntonig werk (want video van basisstof kun je hergebruiken) en misschien (ik weet niet of dat zou kunnen...) meer tijd voor andere dingen.

      Wat ik zelf een mooi voorbeeld vind, zijn de practicum instructie filmpjes die de afdeling PCC dit jaar gemaakt heeft. Voorgaande jaren was het zo dat een practicum begeleider tijdens het grote eerstejaars vak elke dag dezelfde practicum keer op keer moest uitleggen. Het lastige daarbij was dat het niveau ontzettend verschilde tussen alle studenten.

      Nu staat de basisuitleg online en kun je de les gewoon beginnen met individuele vragen. Dit is natuurlijk een klein, niet ingrijpend voorbeeld. Maar voordeel voor de begeleider is dat hij/zij niet eentonig verhaal elke dag hoeft te houden en bijkomend voordeel voor student is dat je bijv. niet met de hele klas moet wachten op studenten die te laat zijn.

  • PW

    Lekker provocerend inderdaad. Colleges opnemen is ideaal, later nakijken op de laptop ter voorbereiding van het examen. Ideaal. Als een college saai is, kijk ik ook lliever via WurTV moet ik toegeven. En zeker in het eerste jaar was het vooral passieve kennisoverdracht en dat kan ook prima on-line.

    Pas later ben ik de toegevoegde waarde van de docent-student interactie gaan waarderen, en niet alleen bij de vele practica en werkgroepjes. Ook bij de hhorcolleges. Ik ga nog steeds liever naar een college met een motiverende docent (ook al kijk ik die ook wel eens terug). Dus misschien de 1e jaars vakken wat motiverender maken ?

    Dus een beetje van alles lijkt me beter. Korte videos (kennisclips) en on-line collges voor grote (basis)vakken en proberen daar meer gemotiveerde docenten te krijgen. Maar voor latere vervolgvakken leer ik heel veel van de interactie met docenten...

    Reageer
  • Nienke

    Ik moet eerlijk zeggen dat bij sommige vakken de student-professor interactie ver te zoeken is. Zo'n monoloog kan net zo goed op internet worden afgespeeld.

    Je zou je echter kunnen afvragen of de professoren niet meer aan interactief college geven kunnen doen, de studenten meer betrekken etc. Tijdens een minor in het buitenland (Canada) ben ik erachter gekomen dat colleges veel interactievef kunnen met bijvoorbeeld vragen die via een kastje verplicht moeten worden geantwoord en discussies met mede studenten gedurende het college. Is dit te schools. Misschien, maar het laat zien dat online colleges deze interactie niet kunnen bieden en maakt het aantrekkelijker voor de studenten om naar de universiteit te fietsen.

    Reageer
    • Henk

      Dit blog is puur geschreven om hoge leescijfers te generenen en veel reacties uit te lokken. Dat is nogal eenvoudig als je lukraak domme dingen gaat zeggen en schijt hebt aan wat je eigenlijk opschrijft.

    • GT

      Vragen beantwoorden met een kastje gebeurt ook al in Wageningen...

  • Progressieve student

    Ik ben het eigenlijk grotendeels wel met je eens. Misschien een beetje extreem, maar zo'n blog moet ook een beetje prikkelen natuurlijk (en dat lijkt te werken gezien het hoge gehalte conservatieven die de moeite hebben genomen te reageren. Welkom in het onderwijs van de 21e eeuw!).

    Dat de meeste vakken zonder student - docent interactie met een voldoende zijn af te ronden klopt helaas maar al te vaak. Daar mag wat mij betreft dus wel eens wat aan worden gedaan. Docenten inderdaad meer inzetten in de nu al vele werkgroepsvormen die het Wageningse onderwijs kent en dus minder in de ouderwetse hoorcolleges. Dan alleen nog het niveau van het tentamen opschalen zodat de studenten die niet de motivatie hebben om hier actief! aan deel te nemen het vak simpelweg niet meer halen. Lijkt me een goede weg naar beter onderwijs van een hoger niveau!

    Reageer
    • Carina

      Door online hoorcolleges zou er voor docenten extra tijd vrij komen voor werkcolleges. Dus geen standaard hoorcolleges meer waarbij de docent 2 uur vast zit aan een vast schema aan stof. Maar inderdaad een soort werk-hoorcollege waar geïnteresseerde studenten dan zelf bepalen waar ze dieper op in willen gaan. Zoiets. Lijkt me voor de docenten ook interessanter!

      Uitdaging is dan weer wel, hoe pas je daar je tentamen dan op aan?

    • Progressieve student

      Daar heb je dan onderwijskundige voor die daar over kunnen adviseren. :)

  • Broer Konijn

    Een fundamenteel onderdeel van het aangaan van een (diepgaande) dialoog met een professor is natuurlijk dat jij jezelf erin betrekt. Een houding die je van een universitair student zou mogen/willen verwachten.

    Ik schat dat jij het type student bent dat inderdaad prima voldoendes weet te halen door achter in de collegezaal te gaan zitten en het eventueel thuis bij te houden achter je laptopje, iets wat tegenwoordig ook prima kan en waar je zeker niet alleen in staat. (Al zegt dit dan ook meer wat over de kwaliteit van het wetenschappelijk onderwijs tegenwoordig, maar dat is dan weer voorbij de scope van dit 'hoogstaande' stukje proza.)

    Echter, ga dan alsjeblieft niet hier een belachelijke klaagzang lopen houden ter verbloemenis van je eigen non-academische instelling en motivatie. Jij bent juist de tamagotchi uit je 'metafoor', want met deze instelling zul je jezelf nooit verder ontwikkelen dan de voorgeprogameerde kennis uit de webcolleges.

    Reageer
  • Jan-Willem Kortlever

    Carina, dit verhaal is echt te goedkoop. Een universiteit is natuurlijk veel meer dan alleen maar een plaats waar dom kennis wordt overdragen. Als je een vak kunt halen zonder docent-studentinteractie is het wat mij betreft niet universiteitswaardig. Verder zou het goed zijn dat de universiteit zich aanpast aan de 'drukke' studentenagenda's en moet dat aanpassen het studentenleven 'makkelijker' maken, zeg je. Man o man, wat een onzin.

    Reageer
    • JH

      Helemaal met Jan-Willem eens.
      Weet even niet hoeveelste jaars Carina is, maar ik hoop voor haar dat het moment nog komt dat ze de waarde van persoonlijke docent-begeleiding zal inzien.
      Ik heb de toegevoegde waarde daarvan zeker wel kunnen inzien , maar als Carina er als volgt over denkt (citaat): "Feit is gewoon dat je bij de meeste vakken makkelijk een voldoende haalt zonder docent-studentinteractie." Dan brandt de academische vlam bij haar in elk geval niet echt, dus daar zal het wel aan liggen dan.

      zie uit naar blog #3. Misschien zal die zinniger worden!

    • AS

      Ook eens met Jan-Willem. De universiteit is meer dan een fabriek waarin mensen worden klaargestoomd voor de arbeidsmarkt. Als je verder komt in je studie en kleinere vakken gaat volgen, ga je hopelijk merken hoe belangrijk en inspirerend het is om discussies te hebben over het studiemateriaal en alles wat daarmee gerelateerd is. Je leert beter debatteren, leert van anderen, je krijgt een betere kijk op zaken, bouwt contacten op met docenten, en zo voorts.

      Die meerwaarde zul je nooit krijgen door achter een laptop te gaan zitten en informatie op te zuigen, zonder er kritisch over na te denken...

      Ik vind dat je er vreemde prioriteiten op nahoudt, aangezien je vindt dat je studie maar moet wijken voor extracurriculaire activiteiten. Na dit blog vraag ik me af waarom je überhaupt naar de uni bent gekomen.

  • RN

    "Feit is gewoon dat je bij de meeste vakken makkelijk een voldoende haalt zonder docent-studentinteractie".

    Ben ik überhaupt niet met je eens. Universiteit is ten eerste niet alleen vaken halen. Je kunt een voldoende halen maar het meeste leer je tijdens docent-studentinteractie en daar heb je altijd meer van. Zelfs in celbiologie/microbiologie (twee super grote colleges toen) was er interactie. Ook vindt ik 2-uur colleges voor mijn PC kijken super saai. Daar kun je ook gewoon 2 keer per week naar het Forum/Orion fietsen en lekker het college volgen. Ik heb bijvoorbeeld die opgetekende colleges tijdens mijn studie nooit terug gekeken ook als ik zelf niet aanwezig was.

    Reageer

Re:ageer