Wetenschap - 25 januari 1996

Agrarische vrouwen vernieuwen platteland

Agrarische vrouwen vernieuwen platteland

Agrarische vrouwen zijn vaak de motor achter nieuwe activiteiten op de boerderij. Dat concludeert de LUW-vakgroep Sociologie in het onderzoek Agrarische vrouwen vernieuwen het platteland. Voor het onderzoek zijn honderd agrarische vrouwen ondervraagd over door henzelf opgezette activiteiten, zoals honing verkopen uit eigen bijenkasten, kaas maken, de deel verbouwen tot dansstudio of een mini-camping runnen.

Omdat de vrouwen voor hun kennis en vaardigheden veelal afhankelijk zijn van experimenten in de praktijk, beginnen ze hun activiteiten op kleine schaal. Hierdoor kunnen ze goed op de markt inspelen en de klanten binden. Eventueel kunnen ze er op elk gewenst moment weer mee stoppen.

Met het opzetten van een activiteit verandert de tijdsbesteding van de vrouw. Had vroeger het huishouden de prioriteit, tegenwoordig vormt de kano-verhuur, de eigen anjertak of de schoonheidssalon een excuus om minder in het huishouden te doen en alleen voor dringende bedrijfstaken beschikbaar te zijn. Ook nemen steeds meer vrouwen een hulp in de huishouding. Naast het onderzoeksrapport is ook een boek verschenen, Kaas in de badkuip, met de verhalen van twaalf vrouwen.

Re:ageer