Wetenschap - 18 mei 1995

ARO pleit voor

ARO pleit voor

Selectiecriteria en -procedures in het huidige onderwijs hebben weinig voorspellende waarde voor het verdere succes tijdens een studie. Dat schrijft de Adviesraad voor het onderwijs (ARO) in zijn onlangs gepresenteerde rapport Selectie voor hoger onderwijs. De kans dat getalenteerde studenten toestromen is volgens de ARO juist groter bij een ruimere toelating. De raad pleit dan ook voor het zogenaamde allocatiemodel. Daarin worden opleidingstrajecten uitgezet die de ontwikkeling van wenselijke kwaliteiten en kwalificaties van studenten stimuleren, met meer keuze-, aansluitings- en overstapmogelijkheden. De juiste student komt zo op de juiste plek terecht. Gevolgen: het kost de overheid minder, de student kan tijdens de studie laveren zonder weggeselecteerd te worden, docenten hebben een gemotiveerd publiek en werkgevers krijgen eindelijk een beetje zicht op de kwalificaties van studenten. De vraag blijft of de universiteiten en het bedrijfsleven bereid zijn in zo'n allocati
emodel te investeren. De ARO vermoedt dat de selectiediscussie, nu al zo'n driekwart eeuw oud, voorlopig nog niet is afgelopen.

Re:ageer