Organisatie - 20 maart 2019

Gehele shortlist Teacher of the Year bekend (update + video)

tekst:
Luuk Zegers

Jessica Duncan, Hannie van der Honing, Fred de Boer, John Beijer en Huub Savelkoul hebben de shortlist van de Teacher of the Year verkiezing 2019 gehaald. Daarmee zijn deze vijf docenten nog in de race om de prijs te winnen. Savelkoul en Duncan wonnen de prijs al eens, respectievelijk in 2014 en 2017. Van der Honing staat voor het eerst op de shortlist.

Fred de Boer hoort dat hij op de shortlist staat. © Resource

Na een eerste ronde waarin studenten mochten stemmen op hun beste docent, ontstond een longlist van 17 docenten. Een jury, bestaande uit acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten, heeft de longlistdocenten geïnterviewd en daar een top vijf uit gekozen: de shortlist. Daarbij lette de jury dit jaar op onderwijsinnovaties, betrokkenheid bij de studenten en de passie die docenten voor lesgeven hebben. De shortlistdocenten werden deze week verrast door de jury.

Huub Savelkoul
De jury prijst Savelkoul vanwege zijn betrokkenheid bij zijn studenten. ‘Hij zorgt ervoor dat er geen barrière is—iedereen mag altijd langskomen. Hij maakt tijd voor studenten vrij op dinsdagochtenden en gebruikt het nieuws om zijn vakken interessant en actueel te houden.’ De jury verraste Savelkoul op zijn kantoor.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

John Beijer
'Zijn passie is ongelofelijk', aldus de jury over Beijer, die bijna met pensioen gaat (waar hij het liever niet over wil hebben). 'Hoe hij praat over zijn studenten en lesgeven is net zo inspirerend als de verhalen die hij vertelt.' Beijer zelf gaat het lesgeven missen, geeft hij aan. 'En ook de studenten en de universiteit in het algemeen. Ik heb hier vanaf het begin met veel plezier gewerkt. Daar ben ik trots op.'

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Fred de Boer
De jury koos De Boer (Resource Ecology) omdat hij het voor elkaar krijgt om een vak als statistiek leuk te maken. Ook heeft hij 'veel verschillende en unieke manieren om informatie over te brengen' en is hij 'erg betrokken bij zijn studenten.' De Boer vindt het een eer dat hij, terwijl hij gewoon zichzelf is, op de shortlist is beland.

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Hannie van der Honing
Volgens de jury is Van der Honing ‘erg betrokken bij haar studenten. Daarbij geeft ze super-gestructureerd les waardoor het erg duidelijk wordt voor de studenten wat wanneer wordt verwacht.’ Van der Honing, studiecoördinator Celbiologie, is ‘heel blij’ met de plek bij de laatste vijf. ‘Ik vond het als student al leuk om mondeling te presenteren en tijdens m’n aioschap heb ik op een middelbare school lesgegeven. Ik vind het heel leuk om dingen gestructureerd uit te leggen.’

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Jessica Duncan
De studentenjury prijst Duncan voor haar openheid, blijkt uit het juryrapport. ‘Ze staat open voor de ideeën van studenten en is erg benaderbaar. Ze wil een perfecte atmosfeer in de klas en creëert een veilige plek waarin het makkelijk is om vragen te stellen. Ook weet ze de juiste dingen te zeggen om studenten aan het denken te zetten.’

Alle vijf docenten op de shortlist krijgen 2.500 euro. Duncan's geld gaat naar haar 'Diversity Chronicles' workshops, waarin studenten les krijgen over de kunst van het verhalenvertellen binnen het thema diversiteit.

In 2017 werd Duncan Teacher of the Year. In haar onderwijs maakt de Canadese onder andere gebruik van geheugenspelletjes en pubquizzen (zonder bier).

- Helaas, uw cookie-instellingen zijn zodanig dat de Video niet getoond kan worden - pas uw permissie voor cookies aan

Lees meer:


Re:ageer