Organisatie - 17 januari 2019

Waarom er geen eieren zijn

tekst:
Vincent Oostvogels

Mijn medecolumnist Guido Camps wees in de vorige Resource op de geslaagde manier waarop WUR het nieuws over de nederbanaan naar buiten had gebracht. Sindsdien zie ik overal communicatiestrategieën, en heb ik de goede leren waarderen. Een goede communicatiestrategie voegt iets toe, besef ik nu. Al gaat het maar om een leeg schap in de supermarkt.

Al bijna anderhalf jaar verkoopt Lidl Kipster-eieren. Je kent ze misschien wel, de witte eieren in het blauwe doosje, afkomstig uit een Limburgse boerderij die de meest ‘dier-, mens-, en milieuvriendelijke ter wereld’ claimt te zijn. Het Kipster-concept is geïnspireerd op Wagenings onderzoek en wordt vaak gezien als ambassadeur voor kringlooplandbouw. Goed, die eieren waren er afgelopen week dus niet meer.

Gelukkig hing er een bordje. De eerste ronde leghennen had plaatsgemaakt voor een tweede. Zodra zij begonnen te leggen, zouden er weer Kipster-eieren zijn. Een hele geruststelling natuurlijk, maar het is mij om dat kleine beetje uitleg te doen. Die korte toegift over de productiecyclus van een leghen. Er moeten mensen voor dat schap hebben gestaan die zich – misschien wel voor het eerst – hebben afgevraagd hoe dat dan allemaal werkt.

Voor hen was het antwoord niet ver weg. Kipster had op social media ruimschoots verslag gedaan van het vangen, transport en slachten van hun kippen. Die openheid is misschien niet nieuw of uniek, maar verdient het wel om genoemd te worden. Guido heeft gelijk dat goede wetenschapscommunicatie goud waard is. Het hele verhaal vertellen achter een alledaags product, is dat wat mij betreft ook.

Vincent Oostvogels (22) zoekt in zijn twee masteropleidingen Forest and Nature Conservation en Animal Sciences het kwetsbare raakvlak op tussen natuurbeheer en voedselproductie.

Wekelijks het laatste nieuws ontvangen over studeren en werken bij WUR? Schrijf je dan nu in voor de Resource nieuwsbrief


Re:ageer