Organisatie - 5 februari 2019

Vier nieuwkomers op longlist Teacher of the Year

tekst:
Luuk Zegers

De longlist voor Teacher of the Year 2019 is bekend. Vier docenten maken hun debuut op de lijst: Anneke Valk, Elke Scholten, Kris van ’t Klooster en Tijs Ketelaar.

Tijs Ketelaar (links) krijgt te horen dat hij genomineerd is voor Teacher of the Year 2019 © University Fund Wageningen

Deze vier docenten maken net als de dertien andere genomineerden kans om gekroond te worden tot Teacher of the Year 2019. Anneke Valk is docent Experimentele Zoölogie, Elke Scholten is universitair hoofddocent Fysica en Fysische Chemie van Levensmiddelen, Kris van ’t Klooster is docent Plantenfysiologie en Tijs Ketelaar is universitair docent Celbiologie. Ook veel oud-winnaars maken weer kans op de titel, zoals winnaar van vorig jaar Henry van den Brand, Jessica Duncan (2017) en Roel Dijksma (2016). Net als vorig jaar bracht ongeveer 21 procent van de stemgerechtigde studenten een stem uit.

‘Eerst overtuigen, dan kan het leren beginnen’
Tijs Ketelaar kreeg vorige week donderdag te horen dat hij voor de eerste keer op de longlist staat. ‘Een leuke verrassing. Het is mooi dat je studenten weet te raken. Als ze op je stemmen, komt je boodschap blijkbaar over.’ Ketelaar leerde het lesgeven van André van Lammeren, die in 2010 zelf de prijs in ontvangst mocht nemen. ‘Hij zei me dat je mensen eerst moet overtuigen waarom het de moeite waard is om meer te leren over een onderwerp. Als je ze daarvan overtuigd hebt, kan het leren beginnen.’ Van Lammeren is inmiddels al een paar jaar met pensioen. ‘Officieel dan, we trekken hem nog steeds uit de mottenballen voor een paar vakken’, aldus Ketelaar.

‘Structuur en innovaties’
Docent Food Chemistry Julia Diederen staat voor de vierde keer in vijf jaar op de longlist. ‘Heel leuk, een bevestiging dat ik goed bezig ben en dat de studenten waarderen wat ik doe. Waarom ze precies op mij stemmen weet ik natuurlijk niet, maar uit de evaluaties blijkt dat studenten waardering hebben voor de gestructureerde coördinatie van het vak.’ Diederen is veel bezig met onderwijsinnovaties. ‘Ik kijk altijd hoe ik het leerproces kan verbeteren. Bij Food Chemistry geef ik aan 260 studenten tegelijk les, dan is dat ook wel nodig. Dus probeer ik digitaal onderwijs in te zetten op een goede manier, zodat het in balans blijft met face-to-face contact. Ook geef ik tijdens mijn colleges veel activerende opdrachten.’

Julia Diederen neemt haar nominatie en de bijbehorende dropkrijtjes in ontvangst © University Fund Wageningen

De docenten die de longlist hebben gehaald, worden geïnterviewd door een studentenjury, die dit jaar bestaat uit acht studenten van verschillende studierichtingen en nationaliteiten. Zij kiezen een top vijf uit en wijzen de winnaar aan. Juryvoorzitter Suzanne Ruijten: ‘We zijn op zoek naar een gepassioneerde en betrokken docent die zijn onderwijs blijft verbeteren.’ Toshihiro Takada zit ook in de jury: ‘Ik kom uit Japan, daar is de onderwijscultuur heel anders. Veel meer hiërarchie. Hier is het een stuk interactiever. Zo’n verkiezing voor leraar van het jaar zou daar nooit kunnen, maar ik vind het heel mooi dat het hier wel kan.’

Alle 17 genomineerden, in alfabetische volgorde:
John Beijer
Fred de Boer
Henry van den Brand
Julia Diederen
Roel Dijksma
Jessica Duncan
Maria Forlenza
Sander Gussekloo
Hannie van van der Honing
Sonja Isken
Tijs Ketelaar
Kris van t Klooster
Arie Nieuwenhuizen
Huub Savelkoul
Elke Scholten
Anneke Valk
Pim de Zwart

Lees meer:


Re:ageer