Organisatie - 10 januari 2020

Verkeer om campus moet vlotter

tekst:
Roelof Kleis
4

Een reeks maatregelen is in beeld om het verkeer rond de campus op korte termijn beter door te laten stromen. Een westelijke ontsluiting van de campus gooit hoge ogen.

© Roelof Kleis

Die westelijke ontsluiting is op dit moment in studie. Het gaat hier om een tijdelijke weg die vanaf de Nijenoord Allee in de buurt van de Mondriaanlaan naar de campus voert. Zo’n westelijke ontsluiting is een langgekoesterde wens van WUR. Verkeer dat vanuit het westen naar de campus wil, moet nu nog omrijden via de Mansholtlaan.

Noordwest
Een westelijke ontsluiting is lang tegengehouden door de bewoners van de wijk Noordwest. Zij vrezen extra drukte en onveiligheid op de toegangroute naar de wijk. Dat verzet werd opgegeven toen de rondweg om de campus in beeld kwam. Sindsdien richt Noordwest de pijlen op die rondweg en wordt een westelijke ontsluiting als een soort wisselgeld geaccepteerd.

Kaartje_onderzoek_tijdelijke_maatregelen.jpg

De rotonde aan de oostkant van de campus, bij Atlas, lijkt zijn langste tijd te hebben gehad. De provincie onderzoekt de mogelijkheid om de rotonde te vervangen door verkeerslichten. In dat geval komt er een aparte rijstrook voor verkeer dat uit de richting Ede rechtsaf naar de campus wil. Dat verkeer hoeft dan niet te wachten.

Hoevestein
Ook de doorstroming van fietsers naar de campus krijgt aandacht. De fietsoversteek van de Nijenoord Allee bij Hoevestein wordt sowieso verbeterd. De aansluitende fietspaden worden zo gelegd dat fietsverkeer beter doorstroomt. De oversteek verbindt de Leeuwenborch met de rest van de campus. Voor fietsers uit Bennekom zit een vrijliggend fietspad langs de Kierkamperweg in het vat.

De te nemen maatregelen zijn nodig omdat de aanleg van de rondweg om de campus vertraging heeft opgelopen. De provincie verwacht pas rond de zomer een beslissing te nemen over de rondweg. De aanleg start op zijn vroegst in 2022. Om de toenemende verkeersdrukte op korte termijn aan te pakken, willen provincie, gemeente en WUR daarom versneld maatregelen nemen. Komende maand worden knopen doorgehakt.

Re:acties 4

  • Joris

    Vreemd dat WUR nog altijd niet kiest voor de meest duurzame en effectieve manier om de bereikbaarheid te verbeteren (noregret pur sang): invoeren betaald parkeren of bijv. geen parkeervergunning als je minder dan 10 km van je werk woont. Op de campussen in Utrecht en Nijmegen, waar er wel parkeerbeleid geldt, is het autogebruik de helft van Wageningen.

    Voor de auto’s kan het verbeterd zijn bij de Kielekampsteeg-Mansholtlaan, voor de fietsers is de situatie daardoor flink verslechterd: ellenlange wachttijden en onveilige situaties. Ook een verbeteterpunt. De autofile op de noordelijke inprikker in de avond toont aan dat extra asfalt niet helpt.

    Noot voor de redactie: Noordwest, de naam van de wijk, schrijf je aan elkaar.

    Reageer
  • Meike

    Van het begin af aan onbegrijpelijk gevonden dat wel de bus vanaf de westkant de campus op mag, en niet de auto's. Prima idee om dit te reguleren met de WUR-pas. En de WUR zou er goed aan doen het parkeren te laten betalen, dat scheelt direct een aantal auto's.
    Verder ben ik van mening dat er nog steeds gediscussieerd wordt over een niet bestaand 'probleem'. Er is geen enkele stad waar het in de spitstijden niet druk is qua verkeer.

    Reageer
  • Cpt. Obvious

    Waarom niet met WUR-pasje over de busbaan? Die hectares asfalt liggen nu voor 99% van de tijd niks te doen. Is makkelijk te realiseren en scheelt weer enkele miljoenen aan nieuw asfalt.

    Reageer
  • wageningen fietser.


    En het drukste oversteek van fietsers churchillweg / nijenoord
    hoor je niets meer over.
    de drukste oversteek van nederland.

    misschien de fietstunnel onder de weg, veilig en snel.

    Reageer

Re:ageer