Organisatie - 25 oktober 2018

Studentenpanel: korte lijntjes tussen student en uni

tekst:
Luuk Zegers

Hoe kom je er als universiteit achter wat studenten echt willen? En hoe bereik je als student met ideeën voor de universiteit de juiste persoon? Om dit te bewerkstelligen hebben Student Service Centre (SSC) en Marketing & Digital (M&D) het studentenpanel opgezet.

© Shutterstock

‘Er was niet echt een goede manier om ideeën op een laagdrempelige manier te toetsen bij studenten’, zeggen communicatiemedewerkers Nadieh Tubben en Hannelies Bögemann. ‘Daarom hebben we het studentenpanel opgericht: om te kijken of dat wat we de studenten bieden, voldoet aan hun verwachtingen. Vóór het studentenpanel evalueerden we onze werkzaamheden vooral met data, maar niet aan de hand van de mening van studenten.’

Eigenlijk zijn er zelfs drie studentenpanels: een voor alle Nederlandse studenten, één voor internationale bachelorstudenten en één voor internationale masterstudenten. Het idee is dat de studentenpanels vier tot zes keer per jaar samenkomen. 'Tijdens die bijeenkomsten krijgen studenten de kans om hun boodschappen te delen, en wij krijgen de kans om via direct contact vragen te stellen aan studenten. Wij zorgen ook dat de boodschappen van de studenten bij de juiste persoon terechtkomen.’

Lokalen reserveren
Die ideeën van studenten gaan verder dan opmerkingen over het rooster of vragen over de groei van de universiteit. Zo stelde iemand voor om het online reserveren van lokalen ook beschikbaar te stellen voor studenten. De student in kwestie heeft een QR-code systeem bedacht waarbij de mensen die een lokaal reserveren, moeten inchecken. Als ze dat niet binnen een kwartier na het begin van hun reservering doen, moet het lokaal weer vrij worden gegeven. Dit idee is teruggekoppeld naar de roostermakers. Zij zeggen te spelen met het idee van inchecken en vrijgeven, maar dat zoiets waarschijnlijk pas in 2019, met een nieuw software-systeem, te realiseren is.

Volgens Bögemann illustreert het voorbeeld hoe het studentenpanel ingezet kan worden: een instrument om de lijntjes tussen studenten en de universiteit kort te houden.

Deelnemen aan het studentenpanel, of een onderwerp op de agenda zetten? Mail naar studentenpanel@wur.nl (internationale studenten: students@wur.nl).