Organisatie - 18 juni 2015

Rien Bor voorspelt nieuwe groepen buitenlandse studenten

tekst:
Linda van der Nat

Meer studenten uit het Midden-Oosten, Noord-Amerika en Afrika. Zo ziet de Wageningse campus er in de toekomst uit, wat Rien Bor betreft. Hij neemt deze week afscheid als internationale studentenwerver.

Ruim veertig jaar heeft Rien Bor er bij Wageningen UR op zitten als hij 17 juni met pensioen gaat, waarvan de laatste vijftien jaar als recruiter van buitenlandse studenten. In die tijd heeft hij het Wageningse studentenlandschap grondig zien veranderen: van een handjevol internationale studenten naar ruim tweeduizend in 2014. In totaal 107 verschillende nationaliteiten. 

Dat Wageningen zo populair is onder buitenlandse studenten uit alle delen van de wereld, is vooral aan Rien Bor te danken. Hij ontwikkelde een eigen wervingssysteem, waarbij internationale alumni die Wageningen een warm hart toedragen, in hun thuisland optreden als representatives van Wageningen University en op onderwijsbeurzen staan, ambassades bezoeken en presentaties houden op universiteiten. Voor elke student die, zonder Nederlands scholarship, naar Wageningen komt, krijgen zij betaald. ‘Ik begon met vijf Chinese alumni, vier uit India, een Indonesische en een uit Taiwan. Inmiddels werk ik met zo’n 20-25 representatives die samen 50-60 landen beslaan. Alumni die ik allemaal persoonlijk ken en waar ik regelmatig contact mee heb.’ Jaarlijks brengen zij honderden zelf-betalende studenten aan.

Bor zoekt zelf naar geschikte alumni. Hij werft onder studenten die in het laatste jaar van hun master zitten. ‘Het moeten bevlogen types zijn, met een bepaalde drive. En ze moeten een licht commerciële instelling hebben, want ik wil dat ze op actieve wijze Wageningen onder de aandacht brengen.’ Doorgaans werken de alumni jaren achtereen voor Bor: ‘Eentje zelfs al sinds 2002, die is bijna familie voor me. Ik ken vaak ook de ouders van de representatives, hun broers en zussen. Ik ben zelfs eens op een huwelijk geweest. Inmiddels heb ik gruwelijk veel internationale contacten.’ 

Het moeten bevlogen types zijn, met een bepaalde drive. En ze moeten een licht commerciële instelling hebben, want ik wil dat ze actief Wageningen onder de aandacht brengen.
Rien Bor

Het Bor-systeem is uniek in Nederland. De meeste universiteiten werken onder de vlag van Nuffi c, expertisecentrum voor internationalisering in het onderwijs, of met commerciële makelaars. ‘Andere universiteiten vinden het een geweldig systeem waarmee ik werk, maar het komt bij hen niet van de grond. Die staan nog op een onderwijsbeurs met zeven universiteitsmedewerkers, omdat elke faculteit iets anders wil. Ik heb dankzij de representatives jarenlang alles alleen kunnen doen. Wanneer een representative zijn werk goed doet, hoef ik niet meer naar dat land toe en kan ik me richten op nieuwe markten. Ik ben bijvoorbeeld al jaren niet meer in Zuid-Amerika geweest, omdat we daar een heel goede representative hebben. Datzelfde geldt voor meer gebieden in de wereld.’

Zo ging zijn laatste reis naar Saoedi Arabië. ‘In het Midden-Oosten, met name in Saoedi-Arabië, zitten veel nieuwe kansen voor instroom. Regeringen daar krijgen door dat, wanneer ze studenten naar het buitenland sturen, hun vooropleiding wel van enige kwaliteit moet zijn. Dus zij zijn nu bezig hun eigen niveau op te krikken. Het is wel zo dat het daar politiek onrustig is, wat het aantal studenten zou kunnen dempen.’ 

Bor is een groot voorstander van diversiteit in de collegezaal. Daarom vindt hij het jammer dat het aantal Noord-Amerikaanse en Afrikaanse studenten te wensen overlaat. ‘Amerikaanse studenten willen niet weg uit eigen land, Afrikaanse studenten hebben er vaak het geld niet voor. Zeker niet nu het aantal scholarships is afgenomen. Mijn opvolger gaat in elk geval kijken of het aantal Amerikaanse studenten dat naar Wageningen komt, aangejaagd kan worden. En ik wil een representative in Zuid-Afrika.’ 

Heeft Wageningen wel plek voor nog meer studenten? Bor: ‘We kunnen zeker nog groeien, we hebben een ruime campus. We zullen ook groeien, in de rankings staan we steevast in de top. Maar je moet wel de verhouding Nederlandse studenten vs. buitenlandse studenten in de gaten houden en zorgen dat er niet een bevolkingsgroep gaat overheersen. Dat maakt Wageningen onaantrekkelijker voor andere internationale studenten.’ 

We kunnen zeker nog groeien, we hebben een ruime campus. We zullen ook groeien, in de rankings staan we in de top.
Rien Bor

Voor internationale werving ligt de toekomst in de online-marketing. ‘Maar het gaat uiteindelijk om persoonlijk contact. Veel universiteiten, waaronder Wageningen, gaan over op het onlinewerven, en dat is ook een belangrijk marketinginstrument. Wat mij betreft zit daar nog een stap voor, maar misschien is dat wel ouderwets.’


Re:ageer