Organisatie - 18 juni 2019

Per e-bike naar de baas

tekst:
Roelof Kleis
1

Tien WUR-medewerkers gaan vanaf vandaag twee weken met een e-bike of speed pedelec naar hun werk. Ze doen dit met de nieuwe actie E-bike2WUR die een jaar duurt en waarvoor iedereen zich aan kan melden.

Ralph Grisèl gaat met de speed pedelec op en neer naar Wychen © Roelof Kleis.

De tien trappen de nieuwe actie E-bike2WUR af, die vandaag is gestart. De actie wil het gebruik van de fiets voor woon-werkverkeer promoten. Daartoe zijn acht e-bikes en twee speed pedelecs aangeschaft. Spiksplinternieuwe karretjes van het merk Giant. Vooral de speed pedelecs zijn populair, zegt beleidsmedewerker MVO Erna Maters. Er komen er daarom nog twee bij. Het zijn snelle elektrische fietsen waarmee je 45 kilometer per uur kunt halen.

Fietsverslaafde
Ralph Grisèl, finance and control bij SSG, is een van de twee proefpersonen voor de pedelec. De actie is voor hem een mooie gelegenheid om zo’n pedelec eens te testen. Fietsen doet-ie dagelijks al. ‘Ik ben een fietsverslaafde’, geeft hij eerlijk toe. ‘Ik maak wel 20.000 kilometer per jaar.’ Een groot deel daarvan is woon-werkverkeer. Grisèl woont in Wychen bij Nijmegen. ‘Heen en terug 70 kilometer, iets meer dan een uurtje op de racefiets.’

De test met de pedelec gebruikt hij om te snuffelen. ‘Vijf keer in de week op de racefiets is teveel. Op vrijdag ben ik dan echt wel moe. En ik wil in het weekeinde ook weer fietsen.’ Hij denkt er daarom over om na de zomer een pedelec aan te schaffen om twee van de vijf dagen met trapondersteuning naar de baas te fietsen. Zodat-ie weer uitgerust aan zijn weekeindkilometers kan beginnen.

Vijf keer in de week op de racefiets is teveel
Ralph Grisel

E-bike2WUR is een samenwerking van het Facilitair Bedrijf, ConnectBike en de stichting rij2op5. De actie, die een jaar lang duurt, moet ervoor zorgen dat meer mensen de overstap maken van de auto naar de fiets om op het werk te komen. Al is het maar voor een paar dagen in de week. De helft van de WUR-medewerkers gaat overigens al fietsend naar de campus, bleek drie jaar geleden uit de mobiliteitsmonitor.

Intranetgroep
Voor WUR snijdt het mes daarbij aan meerdere kanten, legt Rens Buchwaldt (raad van bestuur) uit. ‘De bereikbaarheid van de campus verbetert, de CO2-voetafdruk van de WUR neemt af en fietsen draagt bij aan de gezondheid en fitheid van de medewerkers.’ Dat de fietsen in een behoefte voorzien is duidelijk. De intranetgroep E-bike 2WUR telde in korte tijd al 120 leden.

Re:acties 1

  • Speedy Gonzalez

    De wet ziet een speed pedelec als een brommer: fietsers moeten een rijbewijs hebben, verplicht een speciale helm dragen en op de rijbaan rijden, zelfs met een lege accu. Voor mijn eigen veiligheid heb ik deze pedelec er maar uit gedaan en ben 'gewoon' elektrisch gaan fietsen.

    Reageer

Re:ageer