Organisatie - 30 april 2020

‘Online only beïnvloedt de onderwijskwaliteit’

tekst:
Luuk Zegers

Door de COVID-19 uitbraak moet al het WUR-onderwijs voorlopig noodgedwongen online worden gegeven. In een mum van tijd zijn bijna alle vakken omgezet naar online only varianten. Hoera! Het onderwijs gaat door! Maar… leent WUR-onderwijs zich wel voor online only?

illustratie Henk van Ruitenbeek

Anne Grundlehner.jpg

Anne Grundlehner (22), masterstudent Biology en Environmental Sciences
‘Gewone colleges gaan nog wel. Er is minder sociale interactie maar de informatie komt wel over. Vooral de tutorials en practica zijn moeilijker geworden. Als je nu voor een vak bijvoorbeeld veel moet modelleren of programmeren, zijn de omstandigheden niet optimaal. Het is moeilijker om het te begrijpen, moeilijker om vragen te stellen en moeilijker om hulp te krijgen. Kortom: praktische skills leren is een stuk minder efficiënt geworden. Dat zorgt ook voor een verlaagde motivatie om het af te ronden, maar dat is weer een ander probleem.

Daarnaast zijn er vakken waar veldwerk bij hoort. Tijdens dat veldwerk zie je met hoeveel passie docenten bezig zijn met hun vak. Het zijn die momenten waarop je als student ergens heel gepassioneerd over kunt worden. Online mis je dat toch, waardoor studenten minder enthousiast over hun studie worden.’

Thije van Es.jpg

Thije van Es (23), masterstudent Voeding en Gezondheid.
‘Ik denk zeker dat online only de onderwijskwaliteit beïnvloedt. Oude opgenomen colleges zijn niet heel leuk om naar te kijken. Je mist interactie. Het werkt al een stuk beter als iemand via PowerPointslide een stukje video opneemt. Maar live college op de campus is natuurlijk nog veel fijner.

Ook loopt de communicatie niet helemaal soepel omdat het niet synchroon is. Je hebt dus nooit een echt gesprek ergens over. Hierdoor werkt groepswerk minder goed en krijg je moeilijker feedback op je vragen. Als je geschreven feedback krijgt op je vragen, kun je dat ook weer verkeerd interpreteren. Tijdens een gesprek kan ik veel beter checken of ik iets echt snap.

Een grote valkuil bij online only is dat je als student heel erg op jezelf bent aangewezen. Wat helpt is als je elke week een duidelijk overzicht krijgt van elk vak: dit wordt er deze week van je verwacht.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als blijkt dat bij een online only vak het slagingspercentage keldert. Wat gaat WUR dan doen? Aan de ene kant kun je niet zomaar studiepunten gaan weggeven, aan de andere kant gaat er wel iets mis aan de onderwijskant.’

Paul Lichtveld.jpg

Paul Lichtveld (24), bachelorstudent Bedrijfs en Consumenten Wetenschappen.
Ik denk dat de onderwijskwaliteit omlaag is gegaan. Dat komt deels omdat zowel studenten als docenten moeten wennen aan online onderwijs en deels omdat de vakken nog niet zijn geoptimaliseerd voor online learning. Ik ben er ook geen fan van; ik mis het contact met andere mensen. Dat is nu zoveel minder.

Voor studenten is het fijn om elke week duidelijk te horen wat er van ze wordt verwacht. Nu komen de course guides niet helemaal overeen met wat er moet gebeuren. Als je studenten elke week een overzicht geeft wat ze moeten doen, schept dat duidelijkheid. Een duidelijke structuur geeft houvast.

Als je een college van tweeënhalf uur hebt waarbij je alleen maar voor je computer zit, is het moeilijk om de aandacht erbij te houden. Ik ben weleens push-ups gaan doen tussendoor, anders zit je maar stil. Het is gewoon echt een stuk moeilijker concentreren achter de computer.’

Aarzoo Kohra beeld.jpg

Aarzoo Kohra (22), masterstudent Plant Sciences
k denk dat de onderwijskwaliteit offline beter was. Ik denk dat niemand bijvoorbeeld urenlang achter zijn computerscherm kan zitten. Ik begrijp dat er op dit moment geen beter alternatief is. Maar ik denk wel dat online only education beter kan door de studielast te veranderen. De huidige studielast werkt prima bij campusonderwijs. Maar online studeren is moeilijker en duurt langer. De studielast zou daarop moeten worden aangepast.

Onlangs heb ik me bij één van mijn twee vakken uitgeschreven. Het was gewoon niet werkbaar meer. Het voelt slecht om een vak van zes punten te laten vallen waarvan ik dacht dat ik het wel zou kunnen doen. Maar door de overstap naar online onderwijs werd het moeilijker voor mij om de inhoud van het vak op een efficiënte manier te doorgronden.’

Laura Mommers.jpg

Laura Mommers (23) masterstudent Biology
‘Ik volg op dit moment één vak: Advanced Statistics. Een vrij groot vak met studenten van meerdere opleidingen. Onze docenten doen er alles aan om het zo goed mogelijk te regelen. We hebben een thuisrooster gekregen en twee keer per week legt een docent live dingen uit en kun je vragen stellen in de virtual classroom. Tussendoor kun je vragen mailen. We krijgen vrij snel antwoord. De docenten doen het geweldig. Het onderwijs is anders, maar ik vind het niet per se slechter. Wel ben je meer op jezelf aangewezen en dus zelf meer verantwoordelijk voor de kwaliteit van studeren. Een aantal vakken gaat voorlopig niet door, bijvoorbeeld veldwerkvakken. Dat is vervelend, maar door het uit te stellen, bewaak je juist de onderwijskwaliteit: je doet het alleen later. Voor sommige practica zijn er trouwens prima online alternatieven: er bestaan applicaties waarmee je online kan snijden in een irtueel dier.
Tip voor WUR: Gratis software beschikbaar stellen voor studenten nu we geen gebruik kunnen maken van de PC-lokalen op de campus.’


Re:ageer