Organisatie - 18 april 2019

‘Nieuw rooster doet wat het moet doen’

tekst:
Albert Sikkema,Luuk Zegers

Het extended daytime schedule (EDS) tast de onderwijskwaliteit aan. Dat zegt een op de drie WUR-docenten. Resource vroeg Julia Diederen en Aniek de Winter van de EDS-klachtencommissie en roostermaker Fred Jonker hoe we deze pittige uitkomst moeten duiden.

Docent Julia Diederen, beleidsmedewerker Fred Jonker en student Aniek de Winter zijn betrokken bij de evaluatie van het nieuwe rooster.

tekst Albert Sikkema en Luuk Zegers  foto Aldo Allessie

Ruim de helft van de docenten heeft de lesstof aan moeten passen aan het nieuwe rooster, blijkt uit de eerste enquête over het EDS. Best veel, toch?
Diederen: ‘Omdat het lesuur vijf minuten korter is geworden, hebben veel docenten de lesstof aangepast. Ze zijn sneller gaan praten, doen minder koffiepauzes of meer zelfstudie. Als docenten het college hebben ingekort, weten we niet wat de impact daarvan is. Dat willen we uitzoeken in de volgende enquête, aan het eind van periode 5.’

De onderwijskwaliteit is gedaald, zegt 35 procent van de docenten.
Diederen: ‘Daar willen we graag meer over weten. Docenten die ik spreek zeggen: ik heb de les 5 minuten ingekort en dan kun je inboeten aan kwaliteit.’ De Winter: ‘Je laat een voorbeeld weg in je uitleg of je kort de koffiepauze in, die de studenten juist gebruikten om vragen te stellen aan de docent. Dan is dat het issue.’

Veel docenten weten niet dat ze meer lessen kunnen aanvragen

Hoe kunnen docenten die kortere lesuren dan opvangen?
Jonker: ‘Een deel van de docenten geeft nu in totaal minder onderwijs dan vorig jaar, maar dat was nooit de bedoeling. Veel docenten weten niet dat ze nu meer lessen kunnen aanvragen. Daarmee kunnen ze evenveel of meer lesstof kwijt of toch een ruime koffiepauze geven. We richten nu een spreekuur in Forum in om docenten onder meer op deze optie te wijzen.’ Diederen: ‘Ik geef nog dezelfde hoeveelheid lesstof als vorig jaar, mijn leerdoelen en reader zijn hetzelfde, ik vertel alleen wat minder, omdat ik korter voor de klas sta. Is dat erg? Ik gebruik zelf dit jaar als een soort test om te kijken of ik iets moet aanpassen. Misschien ga ik voor volgend studiejaar iets meer lesuren aanvragen.’

Uit de enquête blijkt ook dat de werkdruk onder docenten is gestegen.
Jonker: ‘Dat is geen verrassing, want ruim de helft van de docenten heeft de vakken aangepast en dat kost tijd.’ De Winter: ‘We verwachten dat de andere docenten volgend jaar aanpassingen maken en meer werkdruk krijgen. De grote vraag is: is die extra werkdruk eenmalig?’

Er was ook angst dat de concentratie aan het eind van de middag zou afnemen. Wat vinden de docenten?
De Winter: ‘Ruim 40 procent van de docenten geeft aan dat ze in het elfde en twaalfde lesuur minder geconcentreerd zijn. Dat geldt ook voor de helft van de studenten, zeggen de docenten. Maar het aantal respondenten op deze vraag is niet erg hoog. Dat komt ook omdat er nog weinig late colleges en practica staan geprogrammeerd.’ Diederen: ‘Tuurlijk ben je om 6 uur ’s avonds minder geconcentreerd als je gewend bent om dan te eten. We zien ook dat de late vakken veel minder druk zijn. Maar ja, als je vrijdagochtend om 8.20 uur college geeft, is ook zeker de helft van de studenten er niet. Dus hoe erg is dat college aan het eind van de middag dan?’ Jonker: ‘Studenten balen vooral van lange collegedagen, dus als roosteraars kijken we nu hoe we de wachttijd tussen ochtend- en middagcolleges korter kunnen maken. Zo gaan we komend studiejaar meer vakken aan het eind van de ochtend plannen, in plaats van vroeg in de ochtend, om de collegedag korter te maken.’

Er zijn nu twee gezamenlijke, lange lunchpauzes per week, zodat bijvoorbeeld studieverenigingen lunchvergaderingen kunnen plannen. Levert dat nog problemen op?
Jonker: ‘Docenten willen liever een korte lunchpauze, later beginnen en vroeger eindigen. Daar zijn diverse opties voor. Zo kijken we nu naar de practica voor eerstejaars. Die duren 4,5 uur en beginnen om 8.20 uur, maar je kunt ook van 8.50 tot 12.30 practica geven, want je hebt een half uur speling. Zo kun je de lessen in de ochtend en middag dichter bij elkaar brengen.’

Is de invoering van het EDS gelukt?
De Winter: ‘Mensen zaten niet op het verlengde rooster te wachten. Het moest er komen door capaciteitsproblemen, en we zien dat het qua capaciteit echt helpt. Het doet wat het moet doen, ondanks de kinderziekten.’ Jonker: ‘We kunnen nu 18 extra lesuren per week per zaal plannen. Om de kortere college-uren te compenseren, zijn ongeveer 6 extra lesuren per week nodig. De capaciteitswinst is dus 12 uur per week per zaal.’

Wil je klagen of iets vragen over het extended daytime schedule? Dat kan bij de EDS-meldpunten van de WUR Council, studentenpartij VeSte en de afdeling Education & Student Affairs.

Hoe zit het ook alweer met dat rooster?
Het extended daytime schedule (EDS) is afgelopen september ingevoerd om de studentengroei op te vangen. Colleges en practica beginnen nu om 8.20 in plaats van 8.30 uur, de lesuren zijn verkort van 45 naar 40 minuten, de laatste colleges lopen door tot 19.00 in plaats van 18.00 uur en studenten hebben niet meer elke dag tegelijk lunchpauze. De invoering was omstreden. Studenten en docenten vreesden onder meer dat het EDS ten koste zouden gaan van het verenigingsleven en de onderwijskwaliteit. De WUR Council en de Student Council stemden uiteindelijk onder voorwaarden in. WUR moest met enquêtes vinger aan de pols houden en het rooster een jaar na invoering uitgebreid evalueren. Een EDS-klachtencommissie van vier studenten en drie docenten werd opgericht om klachten te verzamelen. Masterstudent Biotechnology Aniek de Winter en docent Levensmiddelenchemie Julia Diederen zijn lid van deze commissie. Ze overleggen geregeld met beleidsmedewerker Fred Jonker van de afdeling Education & Student Affairs.

Lees ook:


Re:ageer