Organisatie - 5 oktober 2018

Meer dan half miljoen deelnemers aan WUR-MOOC's. Wat betekent dat?

tekst:
Luuk Zegers

Deze zomer schreef de 500.000e deelnemer zich in voor één van de door WUR ontwikkelde MOOC’s. Een mooi getal, maar wat betekent deze mijlpaal? Drie vragen aan programmadirecteur Online & Open Learning Ulrike Wild.

© Sven Menschel

Sinds kort is op meerdere prikborden op de campus een poster te zien met feitjes over MOOC’s van WUR. ‘Now 500.000 MOOC enrolments’, luidt de kop. Inmiddels staat de teller alweer boven de 550.000, vertelt Ulrike Wild. ‘Ik denk dat we voor het einde van het jaar wel op de 600.000 zitten.’

Wat betekent deze mijlpaal?
‘Het betekent het dat meer dan 500.000 mensen de moeite hebben genomen om zich in te schrijven. Zij hebben allemaal Wageningen Universiteit & Research daarbij zien staan, en hebben dus kennis genomen van wie wij zijn en wat wij doen. Het heeft een enorme impact op de naamsbekendheid van WUR.’  

‘Het betekent natuurlijk niet dat 500.000 mensen de MOOC’s ook hebben afgemaakt. Mensen vergelijken MOOC’s vaak met regulier onderwijs — daar moeten we eens mee ophouden. Het is een veel vrijere vorm van onderwijs, het is grotendeels gratis toegankelijk, het is open, er zijn geen toegangseisen. Kortom: niemand ‘moet’ echt. Natuurlijk haken mensen dan eerder af.’

20181005_105243.jpg

Hoeveel van de deelnemers maken de MOOC’s dan af?
‘Dat verschilt per MOOC. Tussen de 10 en 15 procent volgt de MOOC en is actief, en tussen de 1,5 en 3 procent slaagt. Deelnemers consumeren de onderdelen die ze willen doen. Niet iedereen wil bijvoorbeeld de testjes maken, maar wel de filmpjes kijken. Dat is ook prima. Wat deelnemers willen leren en waarom ze geïnteresseerd zijn in iets, verschilt gewoon.’

Waarom maakt WUR eigenlijk MOOC’s?
‘Ten eerste laten de MOOC’s zien op welke terreinen wij als universiteit actief zijn. Het is een goede manier om zichtbaarheid te creëren. Deelnemers van over de hele wereld komen allemaal in aanraking met WUR. Kijk bijvoorbeeld naar de masterinstroom: afgelopen jaar had 8 à 9 procent van de nieuwe masterstudenten een WUR-MOOC gevolgd, vóór hun inschrijving.’

Afgelopen jaar had 8 à 9 procent van de nieuwe masterstudenten een WUR-MOOC gevolgd, vóór hun inschrijving.
Ulrike Wild, Online & Open Learning

‘Ten tweede draagt het bij aan innovatie op campus. Alle MOOC’s die wij maken worden op de één of andere manier ook in ons reguliere onderwijs gebruikt. Er zitten bijvoorbeeld allemaal bruikbare kennisclips in.’

‘Ten derde is het een manier om te experimenteren met wat ik ‘schaalbare pedagogiek’ noem. Door het ontwikkelen van de MOOC’s leren we enorm veel over pedagogiek bij grootschalige cursussen. Hoe je dat doet, wat werkt, en wat niet werkt.’

En dat mag wat kosten?
‘Ja, je stopt natuurlijk enorm veel geld in zo’n MOOC. Maar als je met je MOOC’s inspeelt op waar behoefte aan is op de markt, kun je die kosten met bijvoorbeeld paywalls en certificaten terugverdienen. Een van de MOOC’s heeft zichzelf financieel inmiddels terugbetaald. Dus los van al die andere redenen om MOOC’s te maken, kan het ook financieel interessant zijn.’

Lees meer:


Re:ageer