Organisatie - 30 april 2015

Column: Anne Frank

Het is dit jaar 70 jaar geleden dat de Tweede Wereldoorlog afgelopen
is. Overal zijn herdenkingen. Op 4 mei herdenken we de doden en op 5 mei herdenken we de bevrijding.

Op 4 mei is er in Renkum altijd een eenvoudige herdenking. Fanfare ‘De Eendracht’ speelt ‘Abide with me’. De herdenking raakt me. Het is de combinatie van harmonieuze klanken, de wanhoop in elke oorlog, de doden die zinloos vallen, de eenvoud van de ceremonie en de stilte die voorafgaat aan deze hymne.

Een aantal jaren geleden keek ik met mijn gezin na de herdenking naar een film over het leven van Anne Frank op een commerciële TV-zender. Ik heb altijd een gloeiende hekel aan de lange en vele reclame blokken en hun allesoverheersende drang naar hoge kijkcijfers. 4 mei is natuurlijk de avond om een dergelijke film te draaien; dat trekt kijkers en dus adverteerders. Maar vooruit, de film paste in de setting van de dag. ….Anne Frank en haar familie kwamen aan in concentratiekamp Auschwitz. Hun lange haar werd met grof geweld geknipt…. Pats reclameblok! Een reclame over een middel dat het ’haar voedt en glanzend maakt’! Later nog zo’n moment. In de laatste dagen voor de bevrijding van het kamp was het een chaos, met overall dode, zieke en vervuilde mensen. De stank kwam je tegemoet. De commercie biedt uitkomst: een schoonmaakmiddel dat ’alle geurtjes wegneemt en die muren stralend glanzend maakt’.

We schreven een brief met onze gevoelens naar de commerciële zender via hun contact formulier op hun website. We kregen per direct een no reply bericht: ‘Bedankt voor uw enthousiaste reactie!’ Commercie gaat over lijken.

Kees van Veluw (57) is docent Permacultuur en netwerker biologische landbouw. Zijn visie haalt hij uit zijn werk met zowel Afrikaanse als Nederlandse boeren, zijn vrouw, drie zonen, hond en kippen.



Re:ageer