Organisation - April 30, 2015

Breukink wants to extend lecture hours

Text:
Albert Sikkema

The university is heading for a persistent deficit because the government does not fund the increase in the number of students in full. Director Tijs Breukink thinks it would therefore not be a good idea to invest in teaching buildings at De Dreijen.

We could make more efficient use of the campus instead. He advocates an extension of lecture hours, for example with evening lectures. The university continues to grow, but the Ministry of Economic Affairs only pays part of the increased costs. That means the university is missing out on about nine million euros a year, says Tijs Breukink, the Executive Board member responsible for finance and accommodation. That is one reason why Wageningen University’s budget for 2015 shows a shortfall of three million euros. If nothing is done, that deficit will increase to almost six million next year.

‘So far, we have compensated the chair groups for the increasing teaching costs,’ says Breukink, ‘but we are not getting that money back from the government. So we’re getting squeezed.’ The Executive Board is therefore looking at where it can make savings. First, Breukink wants to reconsider the investment in teaching facilities at De Dreijen. Last year, the board considered putting the site back to use to absorb the growing numbers of students. That idea was based on ‘linear thinking’: every additional 1000 students costs the university x additional lecturers, y additional classrooms and z additional computers.

Breukink wants an end to linear thinking. He is looking for cheaper ways of coping with the growth in the student population. Breukink wants to minimize the investment in De Dreijen (the original estimate was 20 million euros, a later variant was 7 million euros) and make better use of the teaching facilities on campus instead. At present, lectures are timetabled between 8.30 am and 6 pm. Breukink is proposing an extension of, say, two hours a day. You could start earlier in the morning, make the lunch break shorter or introduce evening lectures. Another option is for the university to review the education funding model (known as the Brascamp model). At the moment, this model means that more students results in more lecturers for the chair group providing the teaching. ‘We still have a relatively small number of students per lecturer. The student-teacher ratio at other universities, including the technical universities, is higher than at Wageningen.’ Breukink is suggesting reducing the education funding contribution per student. ‘We need to look for ways of providing teaching that are cheaper but still let us maintain our high quality.’

Breukink wants lecturers and students to be open to discussing these options. ‘We can invest in bricks and mortar by doing up the Dreijen site but that will be at the expense of teaching and it is also completely at odds with the campus concept.’

Photo: Guy Ackermans

Reactions 7

  • Tinka Murk, docent

    Vaak worden colleges volgens een standaard schema aangeleverd door een docent ingeroosterd lang voordat het vak begint. Als dan niet doorgegeven wordt dat uiteindleijk bepaalde uren niet gebruikt worden (bv ivm een excursie of wijziging van het plan), dan staan collegezalen en andere onderwijsruimtes some urenlang leeg. Misschien zou er een beloning op kunnen staan als docenten de onderwijsruimtes op minder coulante uren gebruiken, en een negatieve consequentie als ze niet gebruikte uren niet 'teruggeven' aan roostering, dan kan er denk ik nog heel wat efficienter met de bestaande onderwijsruimtes omgegaan worden.
    Als dan over een paar jaar de inkomsten in overeenstemming met de studenten aantallen zijn, en de studentenaantallen zijn nog steeds zo hoog, dan zou uitbreiding (in uren of ruimtes) overwogen kunnen worden.

  • Lenneke Vaandrager, Hoofddocent Gezondheid en Maatschappij

    Ik begrijp het niet: groei kost alleen maar geld. Kunnen we de groei dan niet beter stoppen? Dan investeren we immers in mensen: met tijd en aandacht voor studenten en met werkplezier voor medewerkers.

  • Jonas Schepens

    Ik denk dat we als studenten en docenten nu erg moeten gaan oppassen wat er allemaal gaat gebeuren. De universiteit heeft net een hele nieuwe dure campus uit de grond gestampt en oudere gebouwen niet gerenoveerd/onderhouden, maar gesloten. Daarnaast juicht het bestuur enorm als de universiteit erg groeit. Nu wordt het argument 'besparingen' en 'efficiëntie' gebruikt doordat de oude afspraak met Den Haag een 'tekort' veroorzaakt. Met het argument 'besparingen' wordt de afruil tussen investeringen in vastgoed en onderwijs gelegitimeerd. Na een aantal jaar bouwen komen de kosten nu dus terug bij de studenten en docenten dmv het argument 'efficiëntie' met minder onderwijs of onderwijs in de avonduren. Ik ben benieuwd wat de docenten hiervan vinden, die vaak al erg veel werken.
    Avonduren zouden beter gebruikt kunnen worden voor keuzevakken waar academische vorming centraal staat, aangezien ik dat erg mis op de WUR. Van MOOC's leer je geen academische vaardigheden (e.g. bekritiseren, bevragen en uitdagen van bestaande kennis). Knap alsjeblieft de oude gebouwen mooi op en zorg voor wat meer begeleiding in de academische vorming dmv kleine werkcolleges.

    • Jonas Schepens

      Ook iets voor Wageningen Universiteit: Onderwijsvernieuweing. Maatwerk, adaptief onderwijs, niet consumeren maar begeleid onderzoeken.
      http://tegenlicht.vpro.nl/afleveringen/2014-2015/onderwijzer-aan-de-macht.html

  • JH

    O ja, dus eerst breken ze het één na het andere onderwijsgebouw af en daarna klagen ze dat er niet genoeg onderwijsruimte is. Hier is echt maar één woord voor: wanbeleid!

    • Buurman van de Haarweg

      Dankjewel voor je reactie. Erg constructief en verhelderend.
      Welke onderwijsgebouwen bedoel je precies? Ik heb alleen maar gebouwen zien verschijnen.

      Wanbeleid lijkt me wel erg krachtig en te negatief. Zeker voor een universiteit die de afgelopen jaren hard groeit in positieve zin. Dat er vanuit Den Haag geen financiele middelen komen om deze groei te bewerkstelligen is het probleem. Wanbeleid vanuit Den Haag dus.

    • JH

      Als je nog nat achter de oren bent, mag je ook zelf eerst op onderzoek uit, maar ik zal je helpen met 3 panden die er in me opkomen zo snel:

      Zodiac
      Dreijenborch
      Agronomie (nu woningen)

      Biotechnion wordt ook gesloopt en ik vergeet nu ongetwijfeld nog een paar verlaten/gesloopte gebouwen.
      Nieuwlanden bijvoorbeeld?

    • G

      Misschien even nog wat beter nadenken voordat je zelf weer reageert. Al die gebouwen die je noemt waren al extreem oud en veel langer gebruikt dan de bedoeling. Als je ze dus al had willen blijven gebruiken had je er net als nu in de Dreijen in moeten investeren, wat dus ook geld kost. De centralisering op de campus is harstikke goed voor de unie en het probleem zit hem zoals eerder gezegd vooral in Den Haag. Ik ben alleen van mening dat de unie daar beter harder kan gaan lobbyen en lkkr het tekort tijdelijk op moet laten lopen.

    • JH

      @G

      Kletsklare onzin. Het onderhouden van die überhaupt al goed onderhouden gebouwen kost minder geld én tijd (!) dan nu weer gaan investeren in nieuwbouw.
      Zodra je op de piek bent qua studentenaantal, kun je van deze oude gebouwen af. Als je dat doet terwijl de uni nog een stormachtige groei doormaakt, ben je gewoon niet goed bezig. Is toch allemaal niet zo moeilijk?

    • G

      Maar daarvoor is toch zoveel nieuws gebouwd op de campus, danwel gerenoveerd? Het zodiac is niet verdwenen of zo, alleen naar een moderner gebouw verhuisd. Ik weet niet of je wel eens bij het oude zodiac binnen bent geweest, maar dat was echt niet meer van deze tijd en vergane glorie. Bovendien levert het centreren op de campus een hoop (niet direct meetbare) voordelen op.
      Begrijp me niet verkeerd, ik zou het erg dom vinden als de unie zijn plan om de dreijen op te knappen voor de komende 5 a 10 jaar overboord zou gooien. Dat is in mijn ogen een goedkope verkooptruc van Breukink die gewoon avondcolleges in wil voeren.
      Verder is bij mijn weten de groei de laatste jaren gestabiliseerd, maar correct me if i'm wrong.

      Feit blijft dat ik heel vaak in Forum en Orion rondhang en eigenlijk nog nooit problemen heb gehad een computer te vinden. Ja, soms kan dat ff duren, maar vaak ook staan hele lokalen leeg. Dan vind ik dat je als universiteit niet moet gaan klagen dat je ruimte te kort komt. Zoals eerder genoemd, doe eerst eens wat aan die leegstand.

  • Buurman van de Haarweg (tevens 4e jaars student)

    Misschien tijd om eens serieus te kijken naar hoe onderwijs aangeboden wordt? Concepten als 'Flipping the classroom' waarbij er meer lesstof digitaal aangeboden wordt en studenten meer flexibiliteit hebben om hun tijd in te delen.

    Een normaal hoorcollege kan misschien ook digitaal worden gegeven. Door het op te nemen (zoals bij MOOC's) of door filmpjes te maken zoals Kahn Academy doet.

    Dan kan ik thuis mijn 'college' volgen/bekijken/verwerken en dan naar de uni fietsen om tijdens een werkcollege met een docent van gedachte te wisselen of vragen te stellen. En alles wat ik thuis volgt, geeft weer ruimte op de campus.

    Er gebeurt op dit gebied al het een en ander, maar misschien dat deze verandering wat sneller moet gaan...

  • Jan-Willem

    Flexibele lunchpauzes en colleges doorroosteren zie ik liever dan avondcolleges ! Zijn er ook meteen minder lange rijen bij de kantines (die dan wel langer open moeten zijn). Bij avondcolleges tot 7 uur, ook meer faciliteiten voor een goed(koop) diner. Na 7 uur komt mijn sociale leven in de problemen... Af en toe groepswerk in de avond OK, maar iedere dag college in de avond, NEE.

  • Gerben

    Vroegere colleges lijkt me met het oog op het dag-en-nachtritme van de gemiddelde student een slecht idee. Bij avondcolleges zou ik vooral kleine vrije-keuzevakken de optie bieden. Op die manier blijft avondcollege een factor voor de vrije invulling van het vakkenpakket, i.e. niet verplicht. Ook maakt het al snel uit of de daadwerkelijke avondcolleges 2 of 5 avonden per week zijn. (vrijdagavond gaat niet populair worden).

    Uiteindelijk denk ik dat vooral de studentenverenigingen ongelukkig zullen worden als ze moeten gaan concurreren met avondcolleges.


Re:act