Organisation - January 16, 2020

Tackling jams round campus

Text:
Roelof Kleis
1

A series of measures are being considered to improve traffic flows round the campus in the short term. An access road on the west side is a strong contender.

© Roelof Kleis

This western access road option is currently being studied, says the provincial authority. The decision will be taken next month. It would be a temporary road taking traffic to campus from Nijenoord Allee, near Mondriaanlaan. WUR has long wanted such a western access road. At present, traffic for the campus coming from the west has to drive all the way round to Mansholtlaan.

The residents of Nordwest district had always opposed the western access road option. They fear more congestion and unsafe conditions on the route to the district. However, they gave up their opposition when the campus ring road was proposed. Since then, the Nordwest residents have been attacking the ring road plans and have accepted the western access road as a possible bargaining chip.

It looks like the days are numbered for the roundabout to the east of the campus, near Atlas. The provincial authority is investigating the possibility of replacing the roundabout by traffic lights. In that case, there will be a separate lane for traffic from Ede wanting to turn right onto campus so those vehicles won’t have to wait.

The province is also looking at the flows of bicycles travelling to campus. Improvements are planned anyway for the Nijenoord Allee bicycle crossing near Hoevestein. The connecting cycle paths will be altered to improve cyclist traffic flows. That crossing connects Leeuwenborch to the campus. A separate cycle path along Kierkamperweg is also envisaged for cyclists coming from Bennekom.

The measures are needed because of delays to the construction of the campus ring road. The province doesn’t expect to reach a decision on the ring road before the summer, and building work will start in 2022 at the earliest. That is why the province, municipality and WUR now want to take stop-gap measures to tackle the increasing congestion.

Re:actions 1

  • Johan Wienen8

    In Nijmegen parkeren veel mensen hun auto in de wijken condom de campua. Met bijkomende overlast.

    React

Reactions 4

  • Joris

    Vreemd dat WUR nog altijd niet kiest voor de meest duurzame en effectieve manier om de bereikbaarheid te verbeteren (noregret pur sang): invoeren betaald parkeren of bijv. geen parkeervergunning als je minder dan 10 km van je werk woont. Op de campussen in Utrecht en Nijmegen, waar er wel parkeerbeleid geldt, is het autogebruik de helft van Wageningen.

    Voor de auto’s kan het verbeterd zijn bij de Kielekampsteeg-Mansholtlaan, voor de fietsers is de situatie daardoor flink verslechterd: ellenlange wachttijden en onveilige situaties. Ook een verbeteterpunt. De autofile op de noordelijke inprikker in de avond toont aan dat extra asfalt niet helpt.

    Noot voor de redactie: Noordwest, de naam van de wijk, schrijf je aan elkaar.

  • Meike

    Van het begin af aan onbegrijpelijk gevonden dat wel de bus vanaf de westkant de campus op mag, en niet de auto's. Prima idee om dit te reguleren met de WUR-pas. En de WUR zou er goed aan doen het parkeren te laten betalen, dat scheelt direct een aantal auto's.
    Verder ben ik van mening dat er nog steeds gediscussieerd wordt over een niet bestaand 'probleem'. Er is geen enkele stad waar het in de spitstijden niet druk is qua verkeer.

  • Cpt. Obvious

    Waarom niet met WUR-pasje over de busbaan? Die hectares asfalt liggen nu voor 99% van de tijd niks te doen. Is makkelijk te realiseren en scheelt weer enkele miljoenen aan nieuw asfalt.

  • wageningen fietser.


    En het drukste oversteek van fietsers churchillweg / nijenoord
    hoor je niets meer over.
    de drukste oversteek van nederland.

    misschien de fietstunnel onder de weg, veilig en snel.


Re:act