Organisation - July 19, 2017

Ring road: WUR no longer trusts municipality

Text:
Vincent Koperdraat

Wageningen University & Research no longer has confidence in the ability of the municipality to solve the accessibility issues of the city in the short term. This was stated by WUR spokesperson Simon Vink.

Test location Carus would have to give way to the ring road. © Roelof Kleis

On the third of July, the Wageningen municipal council made an unexpected decision concerning the ring road around campus that was proposed by the mayor and aldermen. The municipal councillors amended the suggested route along the borders of the campus and the neighbouring testing fields. The coalition chose a route that largely passes over WUR grounds. If such a road would come to be, the testing locations of Carus would have to be moved, including the expensive measuring equipment present therein.

Integration plan
WUR strongly opposes this decision by the municipal council and is not alone in doing so. The Provincial Executive for the province of Gelderland are just as unhappy about the decision, as is clear from a letter to the Wageningen board. The Provincial Executive announced last week that they want to intervene through a provincial integration plan. This means that the province would bypass the municipality and execute a plan of its own on the municipal grounds. Such a measure is not taken very often. In the past years, this only happened once in Wageningen: during the construction of the bus lane on campus. WUR would agree with a provincial integration plan when it comes to accessibility, says spokesperson Simon Vink.

Appreciation
Vink calls the decision of the municipal council about the ring road ‘unrealistic and incomprehensible’. It is basically an entirely new plan that has not been discussed nor accounted for and would cost 10 million euros more than prior plans, says Vink. According to the Executive Board of Wageningen University & Research, this sum would be required for the move and demolishment of Carus. Vink: ‘That is why we as WUR appreciate the province’s approach. Especially as this would increase the chances of a realistic plan. And because good accessibility of Wageningen is in the interest of the entire region.’

Good accessibility of Wageningen is in the interest of the entire region.

However, the States-Provincial – the provincial ‘parliament’ – have yet to make a statement on the proposal of the Provincial Executive – the provincial ‘cabinet’ – taking over the direction of the construction of a ring road in Wageningen. This will take place after summer.

Additional reading (partly in Dutch):

Reactions 8

  • Jeroen

    Is een P&R bij de afrit een oplossing?? Gaat iemand zijn auto daar neerzetten om vervolgens even een paar minuten te wachten op een bus, paar minuten met de bus en vervolgens weer een paar minuten te lopen naar het juiste gebouw en dat op de terugweg weer? Dat terwijl je in een deel van die "paar" minuten al op de campus bent. Voor een keer is dat geen probleem, maar structureel je reistijd verhogen schrikt mensen af.

  • R. Ondweg

    laat die rondweg toch lekker zitten en kijk naar de betere opties. twee suggesties: Bouw een P+R bij de afrit en laat de bus pendelen (busbaan ligt er nu toch al). Of stop het geld in een fietsenplan. Als er iets is dat Wageningen niet nodig heeft om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, dan is het wel meer asfalt.

  • R. Ondweg

    laat die rondweg toch lekker zitten en kijk naar de betere opties. twee suggesties: Bouw een P+R bij de afrit en laat de bus pendelen (busbaan ligt er nu toch al). Of stop het geld in een fietsenplan. Als er iets is dat Wageningen niet nodig heeft om de duurzaamheidsdoelstellingen te halen, dan is het wel meer asfalt.

  • Renaat

    Laat het bestuur van de Stichting Wageningen Research een brief schrijven aan de Gemeenteraad (dan kunnen we die allemaal lezen bij de Raadsstukken)

  • Theo de Vries

    Waarom geen grote parkeer plaatsen bij A12 en A50 met gratis pendelbussen en fietsen? Daardoor geen rondweg meer nodig, minder asfalt en behoud van groen. Vooral een stuk goedkoper en beter voor milieu en als men de fiets neemt, scheelt dat weer een abonnement bij de sportschool.

  • Cor Meurs

    Weet je wat Provinciale Staten? Helemaal geen rondweg en grote parkeerplaatsen bij A12 en A50 voor bestemmingsverkeer Wageningen (Campus). En wifi-werk-pendelbussen en leenfietsen voor vervoer. Voordelen: veul goedkoper, je bent sneller op je werk, als je met de fiets gaat gezonder, minder parkeerplaatsen en meer groen op de Campus.
    Briljant idee van een vriendin... #wegmetderondweg

  • Flabbergast

    De kop dekt de lading niet!
    Of is het in werkelijkheid toch de lading die niet correct is. Dat lijkt mij zo langzamerhand niet ondenkbaar...

  • hools

    vele wageningers vertrouwt deze links gestuurde
    gemeenteraad ook niet...


Re:act