Organisation - December 12, 2017

Fast bicycle route to campus

Text:
Roelof Kleis

The new fast bicycle route from Ede to Wageningen will receive an exit to campus on the Grintweg. To this end, the path along Droevendaal will be upgraded.

© Roelof Kleis

The little unlit road is already a busy path that cyclists take when travelling to or from campus. In the new plans, the narrow path will become a several-metres-wide bicycle highway that finds its eastern end on the Grintweg. The last few hundred metres of the path are still missing and will have to be laid right across the existing pastures.

Shopping street
A number of things can be read in the Snelle Fietsroute Ede-Wageningen (‘Fast Bicycle Route Ede-Wageningen’) plan. On Monday evening in Orion, the plan was presented to the local residents and interested people. The bicycle route will become the main cycling connection between the city centres of Ede and Wageningen. The route starts at railway station Ede-Wageningen. From there, it follows the Edeseweg, the Dorpsstraat in Bennekom (shopping street), and then continues straight – along the Bovenweg and Grintweg – to Wageningen.

Snel Fietspad.jpg

The route crosses the Mansholtlaan next to restaurant ‘t Gesprek and, passing Hoevestein and the Churchillweg, enters the Wageningen city centre. The route follows wide, separated bicycle paths or streets where cyclists prevail. This means that within Wageningen, the Grintweg and the Churchillweg will become bicycle streets, where automobiles are allowed, but where the speed limit is set to 30 km/h. The Grintweg will thus lose its function of thoroughfare.

Alternatives
The suggested route is the preferred route, as it was agreed upon between the boards of the municipalities of Wageningen and Ede, the province, the Dutch Cyclists’ Union and WUR. Alternative routes have been investigated, but were eventually dropped. There are mainly alternatives in Bennekom to avoid the busy town centre. Nevertheless, the route through the centre appears to be the most direct and is currently used as such.

Test fields
Other alternatives stumbled upon a ‘no’ from WUR, that refuses to cooperate with routes that pass straight through the test fields in the Binnenveld and near Bennekom. The preferred route also has a few points of congestion. The crossing of the Mansholtlaan, next to restaurant ‘t Gesprek, is an important one, and bicycle tunnel might be necessary there. The same goes for the branch toward campus, which also requires crossing the Mansholtlaan.

The execution of both crossings is closely linked to the laying of the new ring road around campus. That road should lead to a significant decrease of traffic on the Mansholtlaan.

Reactions 3

  • L.Verhoeff

    Ik ben het met Van Veen eens. Het is onverantwoordelijk om een snel fietspad en de drukste verkeersader van Bennekom te combineren. Ik woon op de hoek Edeseweg en ik zie het nu al dagelijks gebeuren dat fietsers het moeilijk hebben met verkeer uit de woonwijken. Gevaarlijke situaties die soms maar NET goed gaan. Het is vaak heel druk en verkeer uit de woonwijken heeft het moeilijk met zicht. Die twee matchen niet. Laat staan als de fietsers veel en veel sneller zullen rijden. Ik vind het onverantwoordelijk. Helemaal 's ochtends vroeg in de spits. Niet te doen. Ik vind snelle fietsroutes helemaal hip en happening, maar wil je geen verkeersdoden op je geweten hebben, dan leg je het aan op verkeersluw terrein. En dat doe je dan VOOR je voor miljoenen gaat verbouwen aan de infrastructuur. Leve de fietsers en dat ze mogen leven.

  • K. van veen

    99 % van de inwoners van Bennekom zijn tegen een snelle fietsroute door Bennekom. Een tweerichtingen fietspad wordt voor fietsers levensgevaarlijk. Vooral door het winkelcentrum van Bennekom en langs het traject van de Edeseweg. Daar komen vele uitritten op uit, waar men een in dat geval brede fietsstrook met fietsers van tweezijden moet oversteken. Heel Bennekom Noordoost krijgt daar mee te maken bij de uitvalswegen Vossenweg, Heidelaan, Acacialaan en Strooyweg.
    Een beter alternatief is het realiseren van een fietspad langs de toekomstige parklaan onder de A12 door via de nieuw aangelegde tunnel en vervolgens aansluiten op het fietspad langs de dr. Dreeslaan. (Mansholtlaan). Dit is veruit de snelste en veiligste route voor de Wageningen UR fietsers.

  • Leo van den Berg (Fietsersbond Afdeling Wageningen)

    Bovenstaand bericht verdient op twee punten enige nuancering. Ten eerste is de Fietsersbond pas akkoord gegaan met de voorkeursroute nadat de wethouder van Ede had toegezegd dat hij zich hard zou maken voor een 'gewone' doorfietsroute langs het tracé van alternatief 2B. Dus tot de gemeentegrens met Wageningen, inclusief een veilige oversteek van de Kierkamperweg aan het eind van de Achterstraat in Bennekom.
    Ten tweede is over de voorkeursroute nog niets afgesproken vanaf het punt waar de Bovenweg overgaat in de Grintweg.
    Op Wagenings grondgebied liggen nog alle opties open.


Re:act