Student - 25 september 2017

Slechter Leven-stickers in Wageningse supermarkt

tekst:
Anne van der Heijden
1

De Slechter Leven-stickers, die cabaretier Arjen Lubach vorige week presenteerde in zijn zondagavondprogramma, zijn opgedoken op vleesverpakkingen in de Wageningse Albert Heijn. Masterstudent Rimke Braakman heeft ze ook besteld en wil ze bij de Lidl op het goedkope vlees plakken.

© Anne van der Heijden

Lubach reageert met zijn stickers, een parodie op het Beter Leven Keurmerk van de Dierenbescherming, op recente berichten over misstanden in de bio-industrie. De stickers horen volgens Lubach thuis op dieronvriendelijk vlees. Kijkers konden de stickers gratis via internet bestellen. Blijkbaar sprak dit velen aan, want de stickers waren binnen drie dagen op, aldus omroep VPRO.

Niet stiekem in de supermarkt op slecht vlees plakken. Dat mag niet.

De stickers, met plaatjes van treurige dieren in de bio-industrie en druppels bloed in plaats van sterren, dienen om te laten zien hoe slecht het met de dieren in de massaveehouderij gesteld is, aldus Lubach. ‘Niet stiekem in de supermarkt op slecht vlees plakken. Dat mag niet’, zei hij in de uitzending – met een dikke knipoog. De volgende dag waren de eerste stickers al gesignaleerd in de Nederlandse supermarkten.

Laagdrempelig
Student Food Technology Rimke Braakman (26) heeft de stickers meteen besteld. ‘Het is laagdrempelig en eenvoudig om mee te doen en ik laat zo toch wat mensen in aanraking komen met de omstandigheden waaronder die dieren worden “gekweekt”.’ Ze is van plan om de stickers in de Wageningse Lidl op het vlees te plakken. ‘Ik denk dat daar veel ongeschoolde mensen komen met weinig budget. Ik denk ook dat dat de mensen zijn die het meeste wegkijken.’

Woordvoerders van de Lidl, Aldi en Jumbo in Wageningen zeggen dat ze tot nog toe geen stickers op hun vlees hebben gevonden. Bij Albert Heijn zijn ze al wel opgedoken. ‘Mochten er stickers geplakt worden, dan halen we die er weer vanaf. Het zou namelijk zonde zijn als we goede producten hierdoor niet kunnen verkopen’ reageert een woordvoerder van Albert Heijn Nederland. Volgens een Wageningse student die bij de Wageningse Albert Heijn werkt – en anoniem wil blijven – wordt dit beleid niet altijd nageleefd. ‘We laten de stickers gewoon lekker zitten.’

Re:acties 1

  • undeuxtrois

    Bravo bravo, de linke elite. "‘Ik denk dat daar veel ongeschoolde mensen komen met weinig budget. Ik denk ook dat dat de mensen zijn die het meeste wegkijken" Wat een kortzichtigheid, wat een generalisatie. En nu kun je je weer lekker goed voelen over jezelf? Echt helemaal prima om awareness over dit onderwerp te promoten maar wat een boude uitspraak...
    (overigens: http://www.boerderij.nl/Varkenshouderij/Nieuws/2016/4/Lidl-blijft-koploper-in-Beter-Leven-vlees-2794606W/)

    Reageer

Re:ageer