Wageningse student wint Tour de Congo

Niels van der Pijl heeft de Tour de Congo 2016 gewonnen. Dat is een wielerwedstrijd waarin 100 deelnemers uit verschillende landen het tegen elkaar opnemen. Van der Pijl wist zowel het berg- als eindklassement op zijn naam te schrijven.
Didi de Vries

Het is de vierde keer dat de Tour de Congo werd gehouden. De tour in de Democratische Republiek Congo bestaat uit 9 etappes met een totale afstand van 900 kilometer. De deelnemers reden vorige week alleen op geasfalteerde hoofdwegen die voor het evenement waren afgezet.

Geen vliegtuig

Ondanks alle voorbereidingen verliep niet alles volgens plan, vertelt Van der Pijl: ‘3 van de 9 etappes gingen niet door, omdat niemand een vliegtuig had geregeld die onze fietsen naar de volgende startplaats zou brengen. Uiteindelijk zijn we vooral in de buurt van Kinshasa gebleven, waar een mooi parcours was uitgezet.’

3 van de 9 etappes gingen niet door, omdat niemand een vliegtuig had geregeld

De student Plantwetenschappen aan Wageningen UR won de tweede etappe van Kimpese naar Kisantu. Na deze rit van 90 kilometer had hij 40 seconden voorsprong op de concurrentie. Dat bleek genoeg om eerste te worden in het eindklassement. Ook werd hij eerste in het bergklassement.

Chaotisch

Een succesvolle onderneming voor Van der Pijl, die zich verbaasde over de chaotische organisatie. ‘De eerste etappe werd een dag uitgesteld omdat de president er niet was om het startsein te geven. Ook werd de koersdirecteur plotseling ontslagen en opgepakt.’Ondanks alle hindernissen heeft Van der Pijl genoten van de Tour de Congo.