Er gaat niets boven Wageningen

Studeren in Wageningen is populair. Van alle sectoren groeiden de afgelopen vijf jaar de studies in Wageningen het hardst. Dat blijkt uit cijfers van onderwijskoepel VSNU.
Roelof Kleis

(Foto: Sharp Vision)

De VSNU zette van alle universiteiten de groeicijfers van dit jaar en de afgelopen vijf jaar op een rijtje. Het beeld dat daaruit naar voren komt, laat aan duidelijkheid niets te wensen over: er gaat niets boven studeren in Wageningen. Het aantal eerstejaarsstudenten nam in vijf jaar tijd met liefst 39 procent toe. In het studiejaar 2012/13 studeerden 1068 studenten in Wageningen, dit jaar zijn het er 1486. De technische studies (+ 24 procent) en de natuurstudies (+ 22 procent) volgen op afstand.

VSNUcijfers.jpgOok de groei van de totale studentenpopulatie is in Wageningen met 43 procent veruit het grootst: van 7406 naar 10.568 studenten. De technische studies (+ 25 procent) en de natuurstudies (+ 20 procent)

volgen op afstand. Overigens gaat het hier om relatieve groei. In absolute aantallen blijft landbouwstudie de kleinste sector binnen het academische onderwijs in ons land.

Internationaal

In Wageningen studeren dit jaar 2276 internationale studenten. Dat is bijna een derde meer dan vijf jaar geleden. Toch is het aandeel internationale studenten in Wageningen met 22 procent vrijwel gelijk gebleven. De aanwas Nederlandse studenten hield gelijke tred met de instroom van internationale studenten. De groei van het aantal internationale studenten isdit jaar met 17 procent wel een stuk groter dan de afgelopen jaren.

Er studeren op dit moment 264.838 studenten aan een Nederlandse universiteit. Dat zijn er 2,6 procent jaar meer dan vorig jaar en is daarmee een absoluut record. Met 10.568 studenten neemt Wageningen University maar een bescheiden plaats in. Een op elke twintig studenten in ons land studeert in Wageningen.