Wetenschap

College geven in de gevangenis

Een groot deel van zijn zomervakantie offert Kevin Matson dit jaar op om college te geven aan gevangenen in een New Yorkse bajes. ‘Het zijn gewoon studenten van Bard, maar dan op een andere campus, op een andere locatie.’

Foto: Sven Menschel

Matson is universitair docent bij de Resource ecology group. De bajescolleges die hij gaat geven, zijn onderdeel van het Bard Prisoner Initiative van Bard University, waarbij de gevangenen een diploma kunnen halen tijdens hun gevangenschap. Matson gaf eerder al college aan ‘gewone’ studenten van Bard. Hij leerde de studenten tijdens het vak Citizen science wat wetenschap is en hoe ze kritisch kunnen nadenken over bijvoorbeeld de wetenschap in het nieuws. Toen hij in New York was voor dat vak, hoorde hij dat ze nog docenten zochten voor hetzelfde vak in de gevangenis. ‘Ik vind dat supercool, iets waar ik graag bij betrokken wil zijn.’

Het idee achter het Bard Prisoner Initiative is om gevangenen een opleiding aan te bieden, zodat ze na vrijlating beter aan het werk komen en minder snel terugvallen in de criminaliteit. De gevangenen worden hetzelfde behandeld als de traditionele studenten, zegt Matson. Het thema van het vak dat hij gaat geven is: How can we reduce the global burden of infectious disease. Binnen dat thema leren de gevangenen wetenschappelijk denken.

Matson legt uit dat het project ook een Wagenings randje heeft. Allereerst is het ook een van de speerpunten van Wageningen Universiteit om de maatschappij te betrekken bij de wetenschap en een impact te hebben op groepen buiten de universiteit. Daarnaast wordt een publicatie van Wageningse entomologen gebruikt om te oefenen en ten slotte vertelt Matson de studenten over zijn eigen dierecologische onderzoek.

Voor Matson is wel allemaal liefdewerk oud papier. ‘Ik doe dit in mijn vrije tijd, ik gebruik er een groot deel van mijn zomervakantie voor.’ In augustus vertrekt hij voor drie weken naar New York, waar hij voor het eerst in zijn leven voet in een gevangenis zal zetten.