Organisatie - 16 mei 2017

Veel protest tegen Rondje Campus

tekst:
Roelof Kleis
9

Een rondweg om de campus kan op fel verzet rekenen van omwonenden en milieuorganisaties. Dat bleek gisteravond tijdens een politieke avond in het raadhuis.

(Hier bij de busbaan moet de nieuwe rondweg komen. Op de achtergrond het Dassenbos. Links de rand van Noordwest. Foto: Roelof Kleis)
In de afgeladen nieuwe raadzaal liep de temperatuur letterlijk en figuurlijk snel op. Een bonte stoet van boze burgers en natuur- en milieuclubs van divers pluimage greep de geboden kans om de politiek hun afgrijzen voelbaar te maken over het voorgestelde Rondje Campus. Want dat is de grootste gemene deler van de inspraak: afgrijzen en ongeloof.

Hotspot
Met name de aantasting van de natuurwaarden van het Binnenveld werden door diverse belanghebbenden breed uitgemeten. Het Rondje Campus doorsnijdt niet alleen een paar proefvelden van de universiteit, maar voert ook dwars door het Dassenbosje op de campus. Dat bosje groeide gedurende de avond uit tot een hotspot van biodiversiteit en onvervangbare natuurwaarden. De patrijzen en spechten vliegen je er als het ware om de oren.

rondje langs campus.jpg

Een inspreker had zelfs uitgerekend dat het bosje10 miljoen euro waard is. En dat is dan nog los van de cultuurhistorische waarde van het bos, dat deels gebaseerd is op aanwezige restanten van een oude kade. Die kade had eeuwen geleden de functie  om Wageningen te beschermen tegen opdringend water. De politici hielden in het gesprek met het boze volk voornamelijk hun mond. Toch kon VVD’er Bart Rozemeijer het niet laten erop te wijzen dat het bos ooit aangelegd was als een eenvoudig productiebosje.

Het Rondje Campus is een zielloze oplossing. Ik verwacht van the city of life sciences een slimmere oplossing
Henk Meeuwsen

Henk Meeuwsen, als natuurgeluidenman bekend van Vroege Vogels, maar ook inwoner van de bedreigde wijk Noordwest hield het protest klein en particulier. Hij maakt zich vooral zorgen over de aantasting van de stilte. ‘En er zijn toch al zo weinig stille gebieden in ons land. Drie tot vier keer per week maak ik daar ’s avonds een wandeling. Het is een feest om daar te lopen. Het Rondje Campus is een zielloze oplossing. Ik verwacht van the city of life sciences een slimmere oplossing.'’

GroenLinks
De aangesproken politici hielden hun kruid voornamelijk droog. Alleen Guido van Vulpen (GroenLinks) voelde zich gedwongen uit te leggen waarom juist een college met zijn partij erin met het Rondje Campus op de proppen kwam. ‘Het college heeft deze keuze wel moeten maken vanwege het geld’, gaf hij eerlijk toe. Het Rondje Campus is simpelweg het enige betaalbare alternatief dat de bereikbaarheidsproblemen van de stad oplost. Maar ik vind dit een slecht plan en zal mijn uiterste best doen om met een beter plan te komen.’

Ondanks alle (te verwachten) protest kan het Rondje Campus ook op medestanders rekenen. De nieuwe actiegroep ‘Rondweg biedt wel uitweg’ van Marc Roosjen steunt het Rondje Campus van harte. Als tussenoplossing tenminste; op de lange termijn wil de groep een echte rondweg om de hele westkant van Wageningen. Ook de W12, de belangengroep van grote werkgevers waaronder de universiteit, is blij met het Rondje Campus. Het is nog niet duidelijk wanneer de raad besluit over het Rondje Campus.

Re:acties 9

  • Renaat Van Rompaey

    Spaar het eeuwenoude Dassenbos op de Wageningse Campus en hou het bij Westelijke Inprikker
    http://hoogenlaag.nl/deel-je-nieuws-artikel/spaar-het-eeuwenoude-dassenbos-op-de-wageningse-campus-en-hou-het-bij

    Reageer
  • PJ

    Wat de mensen die tegen de campusroute zijn zich onvoldoende realiseren is dat deze route op meer dan 70 meter van Noordwest zal lopen, over de proefvelden van de WUR. Er blijft meer dan voldoende ruimte om te wandelen, recreëren, voor bomen, voor een geluidswal, etc. Het alternatief, verdubbeling van de Nijenoordallee (variant A), leidt tot een vierbaansweg op 2-10 meter van de woningen in de Horsten! Daar gaat het om in je eigen tuin kunnen zitten, om de nachtrust, om uitlaatgassen. En dan hebben we het nog niet over de kosten. De campusroute kost 14 miljoen, de A-variant kost 30 miljoen euro. Stel je eens voor wat Wageningen allemaal met dat geld kan doen. Waar hebben we het eigenlijk over?

    Reageer
  • Spinoza

    Ugh, burgers

    Reageer
  • De bezorgde student

    Als student toon ik me solidair met het verzet tegen het oprukkende asphalt vanuit de Wageningse burgerij en hoop ik dat Wageningen kiest voor een zo auto-vrij mogelijke oplossing. Het is fantastisch dat er zo veel mensen in Wageningen de fiets pakken en dat succes is deels te danken aan de auto-onvriendelijkheid en bottlenecks. Een grootschalige oplossing zou zijn om een flinke P+R aan te leggen bij de afrit van de snelweg en een verdubbelde inzet van bus 88 vanaf dat punt naar wageningen in spitsuren. Want onthoud: meer asfalt heeft altijd geleid tot meer auto's, en het laatste wat we nodig hebben zijn meer verkeersongelukken in de stad.

    Reageer
  • geen woorden maar daden

    Hoe rijmt deze advertentie van WUR met hun steun voor een autoweg door het Binnenveld in Wageningen? De ESG geeft het antwoord: niet. De daden van WUR passen niet bij de mooie woorden.

    https://www.intranet.wur.nl/nl/home/news/Pages/Overhulpaanweidevogelseneenomstredenweg.aspx

    Reageer
    • niet of wel

      haha, ik las het eerst fout. De ESG geeft het antwoord niet? De ESG geeft het antwoord wel.

  • H. de Koning

    Wat gisteren vooral zichtbaar werd, is het chronisch gebrek aan visie bij diegenen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van de campus en de ruimtelijke ordening in Wageningen. De aanwezigen, zowel voor- als tegenstanders van de gepresenteerde rondweg, legden feilloos de vinger op de zere plek: er is simpelweg nooit goed nagedacht over de ontsluiting van de campus en ook nu heeft men geen visie op bereikbaarheid en mobiliteit. De enige oplossing die men kan bedenken is het aanleggen van een weg die verkeerstechnisch een drama is, die door alle extra kruisingen niet zal zorgen voor een snellere doorstroming, maar wel tot meer onveilige situaties. Het is niet voor niets dat alle grote steden mobiliteit tegenwoordig heel anders benaderen en met veel creatievere oplossingen komen om woon- en werkgebieden bereikbaar te houden.

    Reageer
    • Henk de Boer

      Bericht van Hanneke: helemaal mee eens. Ik denk dat bij de planning van de campus het verkeersprobleem maar voor lief is genomen met de verwachting dat dit t.z.t. wel zal worden opgelost.

  • Wageninger-NW

    Ik bespeur toch veel NIMBY-gedrag: Vanuit Noord-West komt nogal eens de suggestie dat de Nijenoordallee verdubbeld kan worden. En mensen uit de Tarthorst/Roghorst willen dat begrijpelijkerwijs niet. Nog beter zou het zijn voor bereikbaarheid van het industrieterrein bij de Nude, dat de rondweg daadwerkelijk rond Wageningen komt te liggen. Dus langs Noord-West, Nieuw Kortenoord, richting Gamma/Haarweg....

    Reageer
  • J

    Een ieder wil graag een ontsluiting van de Campus, of beter gezegd, een nieuwe rondweg om Wageningen, maar LET OP, als het maar niet bij mij in de buurt is. Het lijkt wel een gebed zonder eind. Er is altijd een manier om er "tegen" te zijn, maar blijven stil staan kan toch ook niet !!!!
    Laat men nu eens een goed besluit nemen, dan is er veel voortuitgang geboekt.

    Reageer
  • Hanneke

    De toon van dit bericht is wel wat kleinerend tegenover ieder die bezorgd is over de leefbaarheid van noordwest en de campus. De universiteit weigert te praten over maateregelen om de piek in verkeer af te vlakken, slechts 2 uurtjes per dag vanwege werknemers met 9-5 mentaliteit, zoals ontmoedigen van de auto voor werknemers die op <10km afstand van de campus wonen of het ontmoedigen van sluipverkeer tussen A12 en A50.

    De asfaltlobby in Nederland is extreem strek vanwege, en goed vertegenwoordigd door 'clubs' zoals de VVD, om in hun eigen jargon te spreken. Economie is het enige argument en tenzij je het in euro's kan uitdrukken is iets niks waard.

    Het is duidelijk dat er een probleem is met de breikbaarheid van de campus, maar vanaf het begin aan lijkt er alleen gesproken te worden over waar het nieuwe asfalt moet komen, met dank aan de provincie Gelderland. Daardoor krijg je een enorm gepolariseerd debat, waarin iedereen zich binnen no-time heeft ingegraven.

    Waarom die nieuwe busbaan trouwens niet opstellen voor bestemmingsverkeer? Vrij inrijden aan de oostkant en met WUR pas bij noordwest. Dat asfalt ligt er al en wordt minder dan 1% van de tijd gebruikt door een bus.

    Volgens mij staat er in de begroting dat er x miljoen aan asfalt moet worden uitgegeven en wordt dit nu verkocht door dit te presenteren als enige oplossing voor het bereikbaarheidsprobleem.

    Trouwens, de campus is inmiddels slechts 10 jaar oud en vanaf nul ontworpen. Wie is verantwoordelijk (geweest) voor de visie achter de campus? Echt doordacht is het geheel niet in ieder geval. Een autovrije campus met voldoende goed bereikbaarbare parkeerplaatsen aan de rand was geheel haalbaar geweest, maar een parkeerplaats rondom elk gebouw kreeg de voorkeur.

    Reageer

Re:ageer