Organisatie - 25 januari 2017

Parkeergarage bij Radix moet drukte opvangen

tekst:
Roelof Kleis
6

Op parkeerplek P1 bij Radix komt, als de raad van bestuur de plannen goedkeurt, een parkeergebouw van twee verdiepingen. Het aantal parkeerplaatsen wordt daardoor met 200 uitgebreid.

(Foto: Guy Ackermans)

De parkeerdruk aan de noordkant van de campus is groot. Op een doorsnee werkdag zijn alle parkeerplaatsen al vroeg in de morgen gevuld. Dat was al een tijdje zo, maar die druk is groter geworden door de komst van Helix, zegt Eise Ebbelink, hoofd Vastgoed van het Facilitair Bedrijf.

Daar komt bij dat de komst van Unilever op korte termijn parkeerplaatsen kost. Ebbelink: ‘De parkeerplaatsen die daar nu liggen, naast Plus Ultra, gaan weg om op die grond te bouwen. Daar komen later wel parkeerplaatsen voor terug, maar dat is pas na de bouw.’ Op korte termijn wordt in de parkeerbehoefte voorzien door de ontwikkeling van de parkeergarage bij Radix, naast de toekomstige noordelijke ontsluiting van de campus. Het gebouw krijgt twee verdiepingen, waardoor inclusief de begane grond drie parkeerlagen ontstaan. De bovenste auto’s staan in de openlucht.

Groene uitstraling
Op dit moment wordt aan een ontwerp van het nieuwe gebouw gewerkt. Het pand krijgt volgens Ebbelink een groene uitstraling ‘door de beplanting van de gevel en/of het gebruik van hout’. Het parkeergebouw houdt de gevellijn van Radix aan, zodat de padenstructuur langs de Droevendaalsesteeg kan worden doorgetrokken naar Axis.

Ebbelink mikt erop nog voor de zomer groen licht te krijgen van de raad van bestuur. Daardoor kan in de zomer met de bouw worden begonnen, in de periode dat er weinig drukte op de campus is. Het gebouw blijft in eigen beheer en het gebruik ervan is gratis. De parkeergarage past binnen het bestaande bestemmingsplan, waardoor alleen een omgevingsvergunning nodig is.

Re:acties 6

  • Campus autovrij

    Als je dan toch bezig bent: maak het ding wat extra verdiepingen hoog/diep, zodat alle auto's van de campus er in passen, en zet er een berg leenfietsen neer die je met je WUR card gratis kunt gebruiken. Op de rest van de campus verboden te parkeren (tenzij je een gehandicaptenparkeervergunning hebt). Klaar!

    Reageer
  • Peter

    Niet investeren in stenen voor onderwijs, maar wél investeren in stenen voor auto's...
    De student zal aan deze investering in ieder geval geen voordeel hebben!

    Reageer
  • Jantje

    Kan deze parkeergarage ook voor onderwijsdoeleinden worden gebruikt???

    Reageer
  • Jan

    Wellicht waren de leegstaande kantoren langs de snelweg bij Veenendaal en Ede een betere locatie geweest voor Unilever

    Reageer
  • Jan

    Tijdrovende bezigheid, dat OV? Om de 10 minuten een bus die je in 15 min van het intercity station Ede-Wageningen naar Campus brengt. Er zijn slechter bereikbare universiteiten in Nederland.

    Reageer
  • Jan de V

    Misschien eerst maar eens betaald parkeren invoeren voor iedereen die op < 15 min fietsen woont. Eerste uur gratis. Heel veel mensen wonen letterlijk om de hoek maar komen toch met de auto. Als je die categorie ontmoedigt blijven er meer plekken over voor mensen die van verder komen.

    Helaas is OV naar Wageningen een tijdrovende bezigheid en zijn er amper betaalbare woningen te koop. Veel mensen worden dus min of meer gedwongen om met de auto te komen.

    Of een megastal voor auto's nou zo fijn is... De meeste gebouwen kijken nu al uit op uitgestrekte velden vol met auto's. Kan dat blik niet uit zicht? Misschien is een garage zo gek nog niet. Zet er gelijk een mooi groen dak op, georienteerd op het zuiden, waar studenten en medewerkers lekker kunnen hangen. Er liggen hier kansen!

    Reageer
    • Henk

      Waaom altijd het onderscheid maken tussen mensen die verder weg wonen of dichtbij. Waarom moeten de mensen die op < 15min fietsen wonen de dupe worden. Het is toch ieders Eigen keus om de auto te pakken?

      Voer dan betaald parkeren in voor iedereen, of helemaal niet.


Re:ageer