Student - 6 april 2017

Megacreatief

tekst:
Linda van der Nat

Marco Mega is professioneel fotograaf én masterstudent Food technology. Wagenings studenten en wetenschappers zijn erg academisch en rationeel, vindt hij. Met zijn workshops fotografie hoopt hij hun creatieve vuurtje aan te wakkeren.

Foto's: Marco Mega

‘Dit is toch briljant?’ In zijn kamer in studentencomplex Rijnveste laat Marco Mega aan een groepje studenten een fotoboek zien met daarin het werk Rhein II van Andreas Gursky. De foto toont een stukje van de Rijn met een groen landschap en een bewolkte lucht. In 2011 betaalde een verzamelaar er ruim 4 miljoen dollar voor. In de groep van zeven mensen is Mega de enige die het geld er ook voor over zou hebben, als-ie het had. ‘For sure.’

De Italiaan, geboren in Zwitserland, is naast student ook professioneel commercieel fotograaf. Hij volgde fotografieopleidingen in Rome en Londen, maakte nieuwsfoto’s voor The Guardian en The Daily Mail, werkte voor internationale fotopersbureaus, exposeerde zijn werk in galeries in Londen en Rome en had een eigen fotostudio in Düsseldorf.

Creatief

Dit collegejaar is Mega begonnen aan de masteropleiding Food technology in Wageningen. Voor andere studenten en medewerkers van Wageningen University & Research organiseert hij workshops fotografie. De deelnemers van vandaag zijn allen beginners, vertellen ze bij het voorstelrondje. Irene uit Mexico wil haar tijd in Wageningen vastleggen, Chantal gaat veel op trekvakanties en wil de betoverende landschappen mooier fotograferen.

17545179_10212126002483525_4649202377578424225_o.jpg

Het is de tweede workshop die Mega geeft in Wageningen. Ook de eerste groep had weinig ervaring, vertelt hij. ‘Veel studenten zijn geïnteresseerd in fotografie, maar heel creatief zijn ze niet. Ze maken foto’s van mooie landschappen, hun vrienden, vakanties, maar daarmee houdt het op. Ze hebben een mooie camera, maar weten niet hoe het ding werkt. En als je niet weet wat je met je materiaal kunt doen, kun je niet creatief zijn.’

Daarom beginnen Mega’s workshops met een uitgebreide uitleg over de werking van een fotocamera. Vlijtig pennen de studenten Mega’s uitleg op over belichting, belichtingscompensatie, sluitertijden, diafragma, compositie en stops of light. De studenten oefenen met scherptediepte en witbalans. Na de lunch gaan ze naar het park achter Rijnveste om in de praktijk te brengen wat ze zojuist hebben geleerd. Ze leven zich vooral uit op bomen, takken, bloemetjes in het gras en molshopen.

Pasta en insecten

Bij Mega kwam zijn passie voor fotograferen voort uit een fascinatie voor de natuur. ‘Ik heb een master in Forestry science en maakte graag macrofoto’s van insecten en bloemen. Niet als een vorm van kunst, maar als een manier om ze vast te leggen en te bestuderen. Gaandeweg werden mijn foto’s creatiever en kunstzinniger en besloot ik volledig over te stappen naar de fotografie.’

17504678_10212126002203518_876853281113302155_o.jpg

Na een carrière van zeven jaar in de fotografie is Mega nu weer terug in de wereld van de wetenschap. ‘Naast fotografie heb ik ook een grote passie voor eten. Food loopt als een rode draad door mijn leven. Mijn vader maakte olijfolie in Italië en ik heb een tijdje in India gewoond en daar geprobeerd een espresso blend te ontwikkelen. Het liefste zou ik na mijn studie een eigen bedrijfje hebben in voedselinnovatie. Ik vind pasta interessant en insecten als voedsel, maar ik gebruik mijn tijd hier ook om te ontdekken wat mijn volgende stap wordt.’

Portretten

Na de oefeningen in het park verplaatst de groep zich naar de binnenstad. De opdracht: portretten maken van het winkelend publiek. Een grote drempel, zo blijkt. De studenten vinden het lastig om willekeurige mensen aan te spreken. Mega herkent het van zijn vorige workshop. ‘Hun verlegenheid heeft vooral te maken met leeftijd en levenservaring. Tijdens mijn eerste workshop weigerde een meisje pertinent om vreemden te vragen of ze hen mocht fotograferen. Terwijl het als fotograaf juist belangrijk is om in korte tijd te proberen een relatie op te bouwen met degene die je fotografeert.’

17458351_10212126000363472_4510437211952985677_n.jpg

Na afloop van de sessie in de Hoogstraat en op de Markt, gaat de groep terug naar Mega’s kamer om elkaars foto’s te bekijken en te beoordelen. Bij de Indonesische Dicky ziet Mega een creatief oog voor compositie en belichting. ‘Maar de meeste mensen van de universiteit zijn heel academisch, ze zijn gefocust op wetenschap. Ze benaderen alles op een rationele, analytische manier.’ Terwijl je juist door het contrast tussen het rationele en het vrije meer kunt bereiken, zegt Mega. ‘Ik ben zelf creatief én rationeel. Dankzij mijn creativiteit krijg ik betere onderzoeksresultaten en mijn foto’s worden mooier als ik oog heb voor detail.’

Aanjagen

Aan het eind van de dag kijkt hij tevreden terug op de cursus. Hij hoopt dat hij een creatief vuurtje heeft kunnen laten ontbranden bij zijn Wageningse medestudenten. ‘Het zou leuk zijn als ze het niveau ontstijgen van mooie landschappen, vrienden en vakanties. Daarom laat ik tijdens mijn workshops ook altijd het fotoboek zien. Het is zo belangrijk om werk van andere fotografen te bekijken en je te laten inspireren. Zo werkt het ook in de wetenschap; als onderzoeker laat je je ook aanjagen door het onderzoek van anderen.’

Marco Mega zal nog een workshop in Wageningen geven op 17 juni. Zie ook marcomega.com/workshops/wageningen

Bekijk de foto's van Marco Mega op http://resource.wur.nl/nl/student/show/Fotoserie-Laat-je-inspireren-door-Marco-Mega.htm


Re:ageer